پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مهر 1396
  • 2017 Oct 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 660
دیروز: 2057
ماه جاری: 37122
امسال: 202947
کل: 774821
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 15/8/1391 - 13:25
کد درس: 59 تعداد بازدید: 1190 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 24 ـ ‌یک‌شنبه 7/8/91

 

 اگر فرضاً ‌شارع امر مولوی نفسی به احتیاط داشته باشد آیا مکلّف می‌تواند به جای قصد امر احتمالی، قصد امر به احتیاط کند؟ در حقیقت طبق این فرض می‌توان گفت مکلّف در مقام احتیاط مخیّر است که عمل را رجاءً بیاورد و یا به قصد امر احتیاط که قطعی است اتیان عمل کند.

 نظیر این فرض، حالتی است که در آن شخصی نذر می‌کند تا نماز شب اتیان کند، اگر قصد امر نماز شب کند مجزی خواهد بود یعنی هم نذر خود را اتیان کرده است و هم نماز شب را انجام داده است و اگر به جای این قصد، عمداً یا غفلتاً قصد امتثال امر به نذر کند (فِ بنذرک) آیا این قصد کافی در صحّت عمل و در نتیجه بُرء نذر است؟

دو نظر در این مسأله وجود دارد:

یک رویکرد آن است که حتماً باید قصد امر احتمالی کند و در مورد نذر باید قصد امر منذور کند (البتّه اگر عمل مذکور عبادی است) و قصد امر احتیاط و قصد امر نذر فایده ندارد؛ زیرا امر به احتیاط، امری عارضی است و معروض آن باید در مرتبه‌ی قبل تامّ بوده و شاکله‌ی معروض محقّق شده باشد. معروض امر به احتیاط، عمل کاملی است که حالت منتظره‌ای ندارد و فرض آن است که آن عمل مورد احتیاط، عبادی است و نیاز به قصد قربت دارد، لهذا مکلّف باید قصد امر احتمالی آن عمل را بنماید تا امر احتیاط را امتثال کند وإلّا اگر قصد امر آن عمل را نکند در حقیقت احتیاط در عبادت انجام نداده است؛ زیرا در مرحله‌ی قبل باید عبادیت محقّق شده باشد تا صدق کند مکلّف این احتیاط را انجام داده است.

همچنین در مسأله‌ی نذر، نذر متعلق به نماز شب است. نماز شب یعنی اجزایی که از تکبیر تا سلام هستند به‌علاوه‌ی قصد قربت، بنابراین مکلّف باید قصد قربت را محقّق کند تا بگوییم منذور کامل شده و بُرء نذر محقّق شده است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و چهارم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved