پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 406
دیروز: 1413
ماه جاری: 1818
امسال: 205722
کل: 777596
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 19/11/1393 - 22:51
کد درس: 551 تعداد بازدید: 674 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 50 ـ دوشنبه 13/11/93

تتمه‌ی اشکال محقق عراقی رحمه الله بر استصحاب حصه‌ای از جامع

بنابراین محقق عراقی رحمه الله می‌فرماید بر این اساس که شرط نماز، جامع بین طهارت واقعیه و ظاهریه باشد استصحابی که مستصحب آن دارای اثر است جاری نمی‌شود؛ زیرا مستصحب یا طهارت واقعیه است که خارج از موضوع حکم است یا حصه‌ای از جامع است که آن نیز اگر بخواهد دارای اثر باشد محذور دارد.

لهذا اگر بخواهیم استصحاب جاری کنیم باید به اعتبار اینکه خود استصحاب اثر دارد آن را جاری سازیم نه به اعتبار مستصحب، و این قسم نیز نامعقول است؛ زیرا استصحاب یک اصل عملی است و مربوط به جایی است که مستصحب آن دارای اثر باشد، وگرنه اگر مستصحب فاقد اثر باشد استصحاب به اعتبار اثرِ مترتب بر خودش صحیح نخواهد بود.

بخش دیگر کلمات محقق عراقی رحمه الله مربوط به صورتی است که گفته شود خود جامع که دارای حالت سابقه است استصحاب می‌شود که قبل از پرداختن به این بخش، ابتدا به نقد و بررسی بخش نخست اشکال ایشان می‌پردازیم.

نقد و بررسی اشکال محقق عراقی رحمه الله بر استصحاب جامع

1. اینکه فرمودند اگر جامع، شرط صحت صلاة باشد لازمه‌اش آن است که طهارت واقعیه به خصوصیتها بی‌اثر باشد صحیح نیست؛ زیرا لازم نیست که جامع را چیزی مانند انسان و جامع حقیقی قرار دهید تا گرفتار محذور شوید، بلکه می‌توانید جامع را امری انتزاعی مانند أحدهما قرار دهید؛ کما اینکه در واجب تخییری بیان کردیم أحد الافراد یا أحد الفردین به ذمه‌ی مکلف می‌آید به گونه‌ای که بر هر یک از افراد من قرنه إلی قدمه منطبق می‌شود. به عنوان مثال اگر گفته شود: یجب اکرام أحدهما (زید و عمرو)، عنوان «أحدهما» بر جامع بین این دو به نحوی منطبق است که تمام خصوصیات هر فرد را شامل می‌شود. لذا اگر فردی مدعی شود که آنچه که در صلاة شرط است أحد الفردین از طهارت واقعیه و ظاهریه است، معلوم می‌شود طهارت واقعیه به خصوصیتها موضوع حکم قرار گرفته است و چنین چیزی فاقد اثر نخواهد بود.

2. فرمودند اگر حصه‌ای از جامع را که در ضمن فردی حقیقی است بخواهیم استصحاب کنیم باید آن حصه دارای اثر باشد، و لذا باید این حصه بر حصه دیگر سبقت داشته باشد و إلا حصه‌ی دیگر که طهارت ظاهری است دارای اثر است و سبقت داشتن حصه‌ی واقعی، مساوی با مطابقت داشتن آن با واقع است و با فرض مطابقت با واقع، نیازی به استصحاب نداریم. مگر گفته شود استصحاب حجت نیست پس طهارت ظاهریه نیز وجود ندارد پس استصحاب مربوط به حصه‌ی واقعیه است، که چنین چیزی نیز بیّن‌الاستحالة است.

ولکن در مقابل این فرمایش می‌گوییم: گرچه حصه‌ی واقعیه زمانی قابل استصحاب است که داری اثر باشد، ولی مقصود این نیست که این حصه بالفعل دارای اثر باشد و چنین چیزی معقول نیست؛ به دلیل آنکه در این صورت هیچ کجا نمی‌توان استصحاب جاری کرد. مثلاً وقتی کریّت آب را استصحاب می‌کنیم باید کرّیت دارای اثر باشد ولی معنایش آن نیست که حین استصحاب، کریّت آب در خارج دارای اثر باشد؛ زیرا در این صورت نیازی به استصحاب وجود نخواهد داشت، بلکه مقصود آن است که لو فُرض که مستصحب موجود بود دارای اثر بود؛ یعنی کریّت اگر بر فرض الآن موجود می‌بود اثر می‌داشت و اثر بالفعل لازم نیست.

حصه‌ی واقعیه نیز به همین معنا باید دارای اثر باشد؛ یعنی بر فرض که الآن بود دارای اثر بود و اکنون نیز چنین است؛ به دلیل آنکه حصه‌ی ظاهریه در طول واقع است، لهذا اگر حصه‌ی واقعیه موجود بود فقط آن دارای اثر بود و اکنون که مشکوک است، با استصحاب ثابت می‌شود.

بنابراین فرمایشات محقق عراقی رحمه الله در این بخش که با عباراتی مُغلق بیان شده است کاملاً قابل پاسخ است.

نتیجه آنکه طهارت واقعیه و حتی حصه‌ای از جامع در ضمن طهارت واقعیه بنابر مبنای شرط بودن جامع عنوانی، همیشه ذات اثر است و چون دارای حالت سابقه است می‌توان آن را استصحاب کرد.
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved