پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 مهر 1398
  • 2019 Oct 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1584
دیروز: 1805
ماه جاری: 51812
امسال: 469020
کل: 2090432
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 19/11/1393 - 22:37
کد درس: 549 تعداد بازدید: 1183 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 48 ـ دوشنبه 6/11/93

اشکال دوم مرحوم آخوند بر شرطیت احراز طهارت در رابطه با صحیحه‌ی دوم زراره

اگر واقعاً احراز الطهارة شرط باشد نه طهارت محرزه، لامحاله باید علتِ عدم اعاده بعد از انکشاف خلاف، احراز الطهارة باشد؛ یعنی امام علیه السّلام بفرمایند: ای زراره اکنون که یقین به نجاست پیدا کردی، چون حین نماز مُحرز الطهارة بوده‌ای نماز تو صحیح است، در حالی که امام بر خودِ طهارت تمرکز کردند و مقتضای تعلیل امام علیه السّلام این است که علتِ عدم اعاده، نفس الطهارة است نه احراز الطهارة؛ زیرا جواب حضرت علیه السّلام این‌چنین است که: «لأنک کنت علی یقینٍ من طهارتک»؛ «تو بر یقین از طهارت بودی» و نفرمودند که تو استصحاب طهارت داشته‌ای.

طهارت محرزه و احراز طهارت متفاوت هستند و نباید یکی محسوب شوند. اگر ملاک، طهارت باشد باید چنین تعبیر شود که تو دارای طهارت هستی و آن را نیز احراز کرده‌ای، امّا اگر ملاک، احراز باشد کاری به داشتنِ طهارت نداریم و تعبیر به مُحرز الطهارة می‌شود، در حالی که در کلام امام علیه السّلام خودِ طهارت ملاک قرار گرفته است و ذکر یقین به این دلیل است که راه احراز طهارت، یقین است و بعد فرمودند این طهارت موجوده‌ی محرزه با یقین، در ادامه نیز محرز است. بنابراین اگر ملاک، خودِ طهارت باشد اشکال نقض یقین به یقین عود می‌کند.

پاسخ مرحوم آخوند به اشکال دوم خودشان

ایشان معتقدند این تعلیل به لحاظ حال بعد انکشاف وقوع نماز در ثوب نجس نمی‌باشد، بلکه تعلیل به اعتبار حال قبل انکشاف است و شاهد آن این است که حضرت فرمودند: «لأنک کنت» و فعل ماضی به کار بردند، و اینکه امام علیه السّلام به اعتبار آن حال چنین فرمودند به خاطر نکته‌ای بوده است و آن نکته تنبیه بر حجیت استصحاب بوده است؛ یعنی «ای زراره، در آن حال، استصحاب داشته‌ای» و کبرایی نیز مفروض و واضح بوده است که احراز طهارت ولو با استصحاب، در صحت صلاة کافی است و خودِ طهارت نقشی ندارد، بلکه احراز طهارت نقش دارد. بنابراین اگر حال صلاة مدّ نظر باشد نقض یقین به شک است و لیس ینبغی أن ینقض الیقین بالشک ابداً.

نقد و بررسی پاسخ آخوند رحمه الله به اشکال دوم

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، جناب آخوند در پاسخ خود یک کبری را واضح و مفروض نزد زراره دانسته‌اند و آن اینکه شرط صحت نماز، احراز الطهارة است نه طهارت محرزه؛ یعنی چیزی نظیر پاسخ اوّل که بیان می‌کند این کبری مفروض است که حکم ظاهری مجزی از واقع است.

در نقد پاسخ اوّل گفتیم این کبری وضوحی ندارد تا مفروغٌ منه باشد و نظیر همین اشکال بر کلام آخوند نیز وارد است، گرچه ضعیف‌تر؛ یعنی به چه دلیل می‌گویید واضح است که شرط نماز، احراز الطهارة است؟! این امر وضوحی ندارد تا مفروغٌ منه باشد و لعلّ کسی در آن مناقشه کند.

امّا به نظر می‌آید جناب آخوند می‌تواند به این اشکال پاسخ دهد و بگوید: مسأله‌ی إجزاء امر ظاهری اختلافی است و هیچ دلیل واضحی بر آن وجود ندارد، امّا اینکه صلاة در نجس مُضرّ به صحت صلاة نیست و احراز طهارت کافیست، امری بوده است که مردم دائم با آن سر و کار داشته‌اند و خیلی اوقات مردم با مشکوک النجاسه‌ای که با اصل، احراز طهارتِ آن را کرده‌اند نماز خوانده‌اند و می‌دانسته‌اند این نماز فی‌الواقع درست است و زراره نیز که از أفقه رُوات است علی‌القاعدة این کبری را می‌دانسته است. بنابراین میان کبرای پاسخ اوّل و کلام آخوند رحمه الله تفاوت وجود دارد.
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
کسب فضایل و رفع حوائج
امام علی (ع) خطاب به كميل به زياد: اى كميل! به خانواده‌ات فرمان بده كه روزها در پى كسب خصلت‌هاى والاى انسانى بروند و شبانگاهان، در پى رفع نيازهاى خُفتگان.
نهج البلاغه، حكمت ۲۵۷
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved