پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1129
دیروز: 1778
ماه جاری: 23495
امسال: 260708
کل: 832582
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/11/1393 - 17:11
کد درس: 541 تعداد بازدید: 750 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 43 ـ یکشنبه 28/10/93

 ادامه‌ی بررسی احتمالات چهارگانه‌ در سؤال سوم زراره

احتمال سوم: می‌توان دو یقین فرض نمود:

1. بعد از نماز علم به نجاست پیدا می‌شود.

2. یقین پیدا کرده نجاستی که دیده است همان نجاست مظنونه می‌باشد.

در احتمال دوم نیز دو علم وجود داشت، امّا علم اوّلی علم به طهارت بعد از فحص بود؛ به خلاف این احتمال که علم به نجاست است.

احتمال سوم ربطی به قاعده‌ی یقین ندارد؛ زیرا هیچ‌گاه یقین به طهارت و صحت صلاة از حیث طهارت و نجاست، وجود نداشته است. لذا قاعده‌ی یقین که رکنش آن است که حین عمل دارای یقین باشد، فاقد موضوع است و بنابر احتمال سوم تنها موضوع استصحاب درست می‌شود؛ یعنی امام علیه السلام می‌فرمایند قبل از ظنّ به اصابت، یقین به طهارت داشتی و شک به اصابت پیدا کردی و با این شک، یقین به طهارت را نباید نقض کرد و چون مثلاً دارای طهارت ظاهری بوده‌ای، نمازی که خوانده‌ای صحیح بوده است.

قوام احتمال سوم به آن است که عبارت «فَلَم أرَ شَیئاً» یا «ندیدم» به معنای عدم الوجود نیست، لهذا قطع به طهارت پیدا نشده است.

احتمال چهارم: اینکه یک علم وجود داشته باشد و آن، علم به نجاست ثوب بعد از نماز باشد. امّا نه علم دارد که این نجاست مرئیه همان نجاست مظنونه‌ی قبلی است و نه با فحص، علم به طهارت پیدا کرده است، بلکه با یافتن نجاست بعد از نماز، تنها علم به نجاست بالفعل در ثوب و احتمال وجود آن در نماز، برای او حاصل شده است.

روشن است که این احتمال نیز فقط با استصحاب سازگاری دارد، زیرا طهارتِ قبل از ظنّ به اصابت که متیقن بوده است را می‌تواند در حین نماز و بعد آن استصحاب کند ولی قاعده‌ی یقین اصلاً جایگاهی ندارد؛ زیرا هیچ وقت یقین به صحت نمازش از حیث طهارت نداشته است.

بنابراین تعلیلی که در ذیل سؤال سوم مطرح شده است، ابتداءً دارای چهار احتمال است و احتمال اوّل معلوم است که باید کنار نهاده شود و احتمال دوم آن، هم با قاعده‌ی یقین سازگار است هم با استصحاب. لذا اگر احتمال دوم اظهر باشد، عبارت ذیل چه بسا مجمل خواهد شد و نه دلیل برای قاعده‌ی یقین خواهد بود و نه برای استصحاب.

دو احتمال سوم و چهارم اگر ارجح و اظهر باشند، تعلیل ذیل می‌تواند دلیل برای استصحاب قرار گیرد، بنابراین باید احتمال اظهر را تعیین نماییم. (البته احتمال سوم هم دارای ابهاماتی است که به زودی به آن خواهیم پرداخت إن‌شاء‌الله.)

قبل از تعیین احتمال اظهر، شایسته است بقیه‌ی روایت نیز تبیین شود.

در سؤال چهارم نیز از علم اجمالی پرسیده شده است، بدین صورت که زراره سؤال می‌کند من علم به اصابت نجاست دارم امّا موضع آن را نمی‌دانم. حضرت علیه السلام در پاسخ فرمودند: تمام اطراف علم اجمالی باید شسته شود تا یقین به طهارت پیدا شود.

در سؤال پنجم پرسیده شد اگر شکّ بدوی در اصابه‌ی نجاست به ثوب پیدا شود آیا تحقیق و احتیاط لازم است؟ حضرت فرمودند: خیر لازم نیست، مگر بخواهی ازاله‌ی شک از نفس نمایی.

در سؤال ششم پرسیده شد: «إِنْ رَأَيْتُهُ فِي ثَوْبِي وَ أَنَا فِي الصَّلَاة»؛ یعنی در اثناء نماز نجاست را دیده است. حضرت فرمودند: «تَنْقُضُ الصَّلَاةَ وَ تُعِيدُ إِذَا شَكَكْتَ فِي مَوْضِعٍ مِنْهُ ثُمَّ رَأَيْتَهُ وَ إِنْ لَمْ تَشُكَّ ثُمَّ رَأَيْتَهُ رَطْباً قَطَعْتَ الصَّلَاةَ وَ غَسَلْتَهُ ثُمَّ بَنَيْتَ عَلَى الصَّلَاةِ لِأَنَّكَ لَا تَدْرِي لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ أُوقِعَ عَلَيْكَ فَلَيْسَ يَنْبَغِي أَنْ تَنْقُضَ الْيَقِينَ بِالشَّكِّ». امام علیه السلام تفصیل می‌دهند و فرض سؤال را به دو شق تقسیم می‌کنند:

در شق اوّل می‌فرمایند: نماز را نقض و اعاده کن هرگاه در موضعی از آن شک کردی (اظهر آن است که ضمیر به ثوب بر می‌گردد؛ یعنی موضعی از لباس) سپس دیدی.

شقّ دیگر آن است که: «وَ إِنْ لَمْ تَشُكَّ ثُمَّ رَأَيْتَهُ رَطْباً قَطَعْتَ الصَّلَاةَ وَ غَسَلْتَهُ ثُمَّ بَنَيْتَ عَلَى الصَّلَاةِ ...»؛ اگر شک نکردی و سپس نجاستی تازه در لباس دیدی، در این صورت نقض صلاة نکن. فقط نماز را نگه دار و لباس را شستشو بده و ادامه بده؛ زیرا چه بسا این نجاست در حین نماز و همین الآن به لباس اصابت کرده باشد، «فَلَيْسَ يَنْبَغِي أَنْ تَنْقُضَ الْيَقِينَ بِالشَّكِّ» ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved