پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 فروردين 1400
  • 2021 Apr 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1926
دیروز: 2197
ماه جاری: 72274
امسال: 72274
کل: 3383790
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/10/1393 - 16:06
کد درس: 531 تعداد بازدید: 1762 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات دروس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 94-1393
جلسه‌ی چهل و هشتم؛ سه‌‌شنبه 23/10/1393

استدلال به روایات عامه برای اثبات عدم عدالت جمیع صحابه

روایاتی از طریق خود عامه نقل شده که ادعای آن‌ها مبنی بر عدالت جمیع صحابه را ردّ می‌کند. این روایات در کتب مختلف عامه از جمله در معتبرترین کتب روایی آن‌ها آمده است که به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

1. روایت ابن عباس:

این روایت که در صحیح مسلم، صحیح بخاری، مسند احمد، سنن ترمذی، سنن نسائی و ... نقل شده چنین است:

ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَامَ فِينَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله خَطِيبًا بِمَوْعِظَةٍ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّكُمْ تُحْشَرُونَ إِلَى اللَّهِ ... أَلَا وَ إِنَّهُ سَيُجَاءُ بِرِجَالٍ مِنْ أُمَّتِي فَيُؤْخَذُ بِهِمْ ذَاتَ الشِّمَالِ فَأَقُولُ: يَا رَبِّ أَصْحَابِي؟! فَيُقَالُ إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ فَأَقُولُ كَمَا قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ (وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ) قَالَ فَيُقَالُ لِي: إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ.

آگاه باشید که در روز قیامت مردانی از امت من را می‌آورند و جزو اصحاب شمال قرار می‌دهند. می‌گویم: یا رب! این‌ها اصحاب من هستند؟! گفته می‌شود که تو نمی‌دانی بعد از وفاتت چه کار کردند. پس همانند عبد صالح می‌گویم: (وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ) و به من گفته می‌شود از آن زمانی که از آن‌ها مفارقت کردی، پیوسته مرتد شدند و به اعقاب خود برگشتند.

[همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید، خداوند متعال در این روایت ـ به حسب نقل عامه ـ به پیامبر می‌فرماید «إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ» و سپس می‌فرماید «إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ». پس این روایت صریحاً بیان می‌کند بعض اصحاب پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله مرتکب گناه شدند تا جایی که مرتد شدند.]

برخی خواسته‌اند این روایت را به گونه‌ای توجیه کنند لذا گفته‌اند: مراد از اصحاب در این روایت، اصحاب لغوی است نه اصطلاحی!!

امّا این توجیه واضح البطلان است؛ چراکه [طبق تعریف شما از صحابه] فرقی بین اصحاب لغوی و اصطلاحی نیست.

إن قلت: روایت می‌گوید این افراد مرتد شدند و ما نیز قائل به عدالت یا وثاقت صحابه‌ی مرتد نیستیم.

قلت: اولاً: وقتی بعض صحابه مرتد می‌شوند، پس به طریق اولی ممکن است مرتکب سایر گناهان هم شوند. ثانیاً: صحابه به حسب ظاهر مرتد نشدند بلکه مراد در این کریمه کسانی هستند که مرتد معنوی شدند و با این‌که شهادتین را بر زبان آورده بودند، کلام پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله را زیر پا گذاشتند. و الا اگر رسماً کافر می‌شدند، این‌طور گفته نمی‌شد که «سَيُجَاءُ بِرِجَالٍ مِنْ أُمَّتِي».

2. روایت حذیفه:

قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه وآله: فِي أَصْحَابِي اثْنَا عَشَرَ مُنَافِقًا فِيهِمْ ثَمَانِيَةٌ (لَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ)

پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله فرمودند: در بین أصحاب من دوازده منافق وجود دارد که هشت نفر آن‌ها داخل بهشت نمی‌شوند مگر در صورتی که شتر از شکاف سوزن عبور کند!!

این روایت هم بیان می‌کند دوازده نفر از اصحاب پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله منافق بودند، پس نمی‌توان ادعا کرد تمام صحابه عادل هستند.

إن قلت: ما هم قائل به عدالت صحابه‌ی منافق نیستیم.

قلت: این منافقین شناخته شده نبودند، کما این‌که قرآن کریم تصریح می‌کند در بین اعرابی که در اطراف هستند و نیز در بین مردم مدینه، منافقینی وجود دارد که شما آن‌ها را نمی‌شناسید ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهل و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
خدا پسندانه است
بیان علی (ع) در بيان رفتارش با فاطمه عليها السّلام: به خدا سوگند كه تا زنده بود، نه او را عصبانى نمودم و نه به كارى مجبورش كردم! او نيز، نه مرا عصبانى نمود و نه در كارى، از من نافرمانى كرد. هنگامى كه به او نگاه مى‌كردم، غم‌ها و اندوه‌ها از من برطرف مى‌شدند.
كشف الغمّة، ج۱، ص۳۶۳
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1399 Qommpth.ir All Rights Reserved