پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 شهريور 1396
  • 2017 Sep 20
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 586
دیروز: 783
ماه جاری: 28169
امسال: 161483
کل: 733357
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 6/8/1391 - 19:16
کد درس: 53 تعداد بازدید: 1042 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 19 ـ دو‌‌شنبه 24/7/91
 

نقد و بررسی کلام سید خویی و اشکال آن

حقیقت آن است مثالی که سید خویی رحمه الله ذکر کردند و تبدیلی که در کلام مستشکل بیان شد، هیچ‌کدام صحیح نیست؛ زیرا مثال سید خویی آن بود که گله‌ای گوسفند وجود دارد که پنج گوسفند غصبی در آن وجود دارد و در خصوص گوسفندان سفید نیز علم وجود دارد که پنج گوسفند غصبی در بین آنهاست و این به معنای آن است که در غیر گوسفندان سفید علم به غصبی بودن گوسفندان نداریم و چنین فرضی با مفروضات مسئله‌ی ما سازگار نیست؛ به دلیل آنکه همان‌طور که علم وجود دارد که در امارات معتبره، تعدادی اماره‌ی مطابق واقع وجود دارد، علم وجود دارد که در امارات غیر معتبره نیز تعدادی مطابق واقع وجود دارد و این متفاوت است با اینکه گفته شود امارات غیر معتبره به منزله‌ی گوسفندان سیاه است.

همچنین نمی‌توان گفت مثال ما نحن فیه مانند گله‌ی گوسفندی است که علم داریم در گوسفندان سفید تعدادی گوسفند غصبی وجود دارد و در گوسفندان سیاه نیز تعدادی گوسفند غصبی وجود دارد، لذا کلام مستشکل که چنین تشبیهی انجام دادند نیز صحیح نیست؛ به دلیل آنکه هیچ‌وقت احتمال انطباق گوسفند سیاه و سفید وجود ندارد و این دو قطعاً متباین هستند؛ زیرا سفید و سیاه با هم جمع نمی‌شوند، در حالی که در ما نحن فیه دایره‌ی امارات غیر معتبره (از حیث معلوم بالاجمال) می‌تواند بر دایره‌ی امارات معتبره منطبق باشد.

بنابراین تشبیهات مذکور در کلام سید خویی و کلام مستشکل، نسبت به مسئله‌ی ما نحن فیه صحیح نمی‌باشند. ما نحن فیه علم اجمالی ویژه‌ای است که احتمال انطباق در آن می‌رود کما اینکه احتمال تباین آن نیز می‌رود. بنابراین باید اصل مطلب بررسی شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نوزدهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved