پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 267
دیروز: 1900
ماه جاری: 27983
امسال: 265196
کل: 837070
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 6/8/1391 - 19:11
کد درس: 52 تعداد بازدید: 1095 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 18 ـ یک‌‌شنبه 23/7/91

 
پاسخ به استدلال عقلی اخباریون در وجوب احتیاط

أعلام دو گونه به این بیان پاسخ داده‌اند: یک پاسخ مبنی بر انحلال حقیقی علم اجمالی است و پاسخ دیگر مبنی بر انحلال حکمی است؛ به این معنا که علم اجمالی، تکویناً از بین نمی‌رود امّا تأثیراً از بین می‌رود.

هر دو پاسخ مفید است و در موارد دیگر نیز به کار می‌آید لذا تأمّل بیشتر در این جواب‌ها دارای فایده است.

پاسخ مبتنی بر انحلال حقیقی علم اجمالی

گزیده‌ترین بیان در این پاسخ، بیان سید خویی در مصباح الاصول است که چنین فرموده‌اند:

اگر تأمل بیشتری شود به دست می‌آید که در حقیقت سه علم اجمالی وجود دارد: یک علم اجمالی کبیر که همان علم اجمالی مکلّف مسلمان به وجود احکام الزامیه در شریعت است که اگر این علم اجمالی منحل نشود منجّز خواهد بود.

علم اجمالی دیگری وجود دارد که آن را علم اجمالی وسط می‌نامیم و آن عبارتست از علم اجمالی مکلّف به اینکه در اطراف امارات معتبره و غیر معتبره یک سلسله احکام الزامیه وجود دارد و این یک امر وجدانی است که بخشی از این امارات معتبر و غیر معتبر مشتمل بر احکام واقعیه است. این علم اجمالی وسط نیز به نوبه‌ی خود منجّز است.

علم اجمالی سومی وجود دارد که در دایره‌ی خصوص امارات معتبره است و آن عبارتست از اینکه علم اجمالی وجود دارد که در اطراف امارات معتبره، قطعاً تعدادی از آنها مطابق واقع است. این علم اجمالی را علم اجمالی صغیر می‌نامیم ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هجدهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved