پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 27 آبان 1396
  • 2017 Nov 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 539
دیروز: 1050
ماه جاری: 28108
امسال: 232012
کل: 803886
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:31
کد درس: 51 تعداد بازدید: 1093 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 17 ـ ‌شنبه 22/7/91

 

نسبت استصحاب اباحه و ادلّه‌ی احتیاط

یکی از ادلّه‌ی برائت، استصحاب عدم حکم الزامی ثابت قبل از شرع یا استصحاب اباحه‌ی ثابت در ابتدای شرع بود. اگر فرضاً ادلّه‌ی احتیاط تمام باشد آیا می‌تواند با استصحاب درگیر شود؟

 به نظر ما استصحاب بر عمومات و اطلاقات مرعاة در ادلّه‌ی وجوب احتیاط مقدّم است؛ زیرا موضوع اخبار احتیاط، شک و شبهه است و اگر دلیلی بتواند این موضوع را نفی کند لامحاله دلیل احتیاط بدون موضوع خواهد بود و استصحاب چنین قدرتی دارد و با جریان آن می‌توان گفت که مثلاً جواز ترک دعاء عند رؤیة الهلال بدون شک است؛ زیرا دلیل استصحاب، یعنی «لاتنقض الیقین ابداً بالشک » بیان می‌کند متیقن و یقین باقی هستند و لامحاله شبهه‌ای نخواهد بود. آری الغاء شک، تعبّدی است نه تکوینی. بنابراین وقتی شک و شبهه با اجرای استصحاب ملغیٰ شود موضوعی برای ادلّه‌ی وجوب احتیاط باقی نمی‌ماند و دلیل وجوب احتیاط علی فرض دلالت نمی‌تواند با چنین استصحابی درگیر شود و به تعبیر دیگر دلیل استصحاب، حاکم بر دلیل احتیاط است؛ زیرا با تعبّد، موضوع دلیل احتیاط را از بین می‌برد.

مناقشه‌ی شهید صدر رحمه الله در حکومت دلیل استصحاب بر دلیل وجوب احتیاط

برخی معتقدند دلیل استصحاب نمی‌تواند حکومت بر دلیل احتیاط داشته باشد؛ به دلیل آنکه حکومت مربوط به جایی است که دلیلی موضوعِ دلیل دیگر را الغاء کند و در دلیل استصحاب چنین الغائی وجود ندارد. برای روشن‌تر شدن این مسئله می‌توان دلیل استصحاب را با ادلّه‌ی حجّیت امارات مقایسه کرد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفدهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
عدل الهی (1)
خداوند از چيزى نهى نكرد، جز اين كه مى‏داند بنده توان ترك آن را دارد و به چيزىامر نكرد، جز اين كه مى‏داند بنده توان انجام آن را دارد، زيرا جُور و سرگرمى و ستم وتكليف كردن بندگان به آنچه توانش را ندارند، از صفات خداوند نيستند.
الاحتجاج،ج ۲،ص ۲۲۳
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved