پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آبان 1398
  • 2019 Nov 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1990
دیروز: 3178
ماه جاری: 58115
امسال: 536047
کل: 2157459
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 14/9/1393 - 12:00
کد درس: 506 تعداد بازدید: 1291 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 27 ـ شنبه 8/9/93

فرمایش شهید صدر رحمه الله

شهید صدر رحمه الله پس از نقل کلام بحرالعلوم و پاسخ شیخ رحمهما الله می‌فرماید کلام شیخ در پاسخ بحرالعلوم رحمهما الله کافی نیست؛ زیرا ممکن است کسی مثل امام خمینی رحمه الله چنین تقریر کند:

بنابر اینکه مدرک حجیت استصحاب، اخبار باشد می‌توانیم استصحاب را چنین تعریف کنیم: «الکون السابق الکاشف عن بقائه فی اللاحق» یا اینکه بگویم: «الیقین السابق الملحوق بالشک فی البقاء أو الشك المسبوق باليقين». در این صورت استصحاب چیزی مانند خبر ثقه است، هرچند ضعیف می‌باشد؛ یعنی چیزی بین اصل و اماره خواهد بود. در واقع اصلی خواهد بود که نظر به واقع دارد و فی‌الجمله واقع را احراز می‌کند. اکنون که استصحاب این‌گونه است خودش دلیلی خواهد بود مانند خبر واحد و باید خود آن، هنگام تعارض طرف سنجش قرار گیرد نه دلیل اعتبار آن، و استصحاب بر این اساس، دلیلی مستقل در کنار کتاب، سنت و عقل و اجماع می‌باشد و لامحاله کلام سید بحر العلوم رحمه الله صحیح خواهد بود.

شهید صدر رحمه الله تاکید می‌کند که با توجه به این بیان، نقد کلام سید بحرالعلوم توسط شیخ رحمهما الله نقد تامّی نیست.

ایشان پس از ذکر مطالب فوق، نکته‌ی تقدم اماره‌ی خاص بر دلیل عام را این‌چنین تبیین می‌کند:

صِرف اینکه خبر ثقه اماره و دلیل است، کافی نیست که هنگام نسبت‌سنجی، خبر ثقه را با دلیل معارض بسنجیم و اگر اخص بود مقدّم شود؛ زیرا گاهی دو اماره وجود دارد و یکی عام و دیگری خاص است و در عین حال خاص را مقدّم نمی‌کنیم، بلکه آن را معارض عام قرار می‌دهیم.

مثلاً اگر بیّنه قائم شد بر اینکه همه‌ی اناء‌های موجود غصبی است و بیّنه‌ی دیگری قائم شود که مثلاً پنج اناءِ آخر غصبی نیست، آیا بیّنه‌ی دوم اخصّ از بیّنه‌ی اول نیست؟ روشن است که اخص است، ولی در همین حال که اخص است موجب تخصیص بیّنه‌ی اوّل نمی‌شود بلکه در پنج اناءِ آخر، دو بیّنه تعارض و تساقط می‌کنند. بنابراین لمّ اینکه اگر دلیل حکم، خبر ثقه باشد طرف سنجش، خودِ خبر ثقه است آن نیست که شیخ فرمودند، بلکه نکته‌ی دیگری دارد و آن این‌که:

باید دو دلیل از متکلم واحدی صادر شده باشد تا احد الکلامین قرینه بر مراد جدّی از کلام دیگر باشد، و إلا صرف عام و خاص بودن دو اماره کافیِ در جمع بین آن دو نیست.

اینکه نمی‌شود با استصحاب، عام را تخصیص زد به دلیل آنست که استصحاب، شرط دوم جمع عام و خاص را ندارد؛ یعنی استصحاب کلامی نیست که از متکلم به کلام عام صادر شده باشد به گونه‌ای که بتواند قرینه بر مراد جدّی عام باشد، بلکه دلیلی جداگانه است. لذا حتی اگر اخصّ از عام مقابلش باشد مقدّم نمی‌شود و آنچه که ملاک است صحیحه‌ی زراره (دلیل حجیت استصحاب) است که باید با عام سنجیده شود؛ چون آن سخنی است که از متکلم به دلیل عام صادر شده است ...

براي دريافت متن کامل جلسه بیست و هفتم اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
ارزش عقل و بردبارى
بردبارى پرده‌اى پوشاننده و عقل شمشيرى برنده است، پس عيب‌هاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان و با عقلت به جنگ هوا و هوست برخيز.
نهج البلاغه، حكمت ۴۲۴
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved