پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 259
دیروز: 1900
ماه جاری: 27975
امسال: 265188
کل: 837062
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 9/9/1393 - 13:30
کد درس: 496 تعداد بازدید: 888 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 93-1393
جلسه‌ی نهم؛ شنبه 5/7/93

آیا عربیت در صیغه لازم است؟

پاسخ این مسأله که آیا عربیت در صیغه لازم است یا خیر مثل بسیاری از مباحث بیع در سایر عقود ـ غیر از عقد نکاح و طلاق که بحث دیگری دارد ـ نیز کاربرد دارد و اختصاص به عقد بیع ندارد.

مرحوم شیخ از عده‌ای نقل کرده‌اند که لازم است صیغه به عربی باشد و سه استدلال هم بر آن ذکر کرده‌اند که عبارتند از:

1. للتأسّی: یعنی به خاطر تأسّی به روش پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام که اسوه هستند و هیچ وقت عقدی را به غیر زبان عربی إنشاء نفرمودند ما نیز باید به زبان عربی إنشاء کنیم.

این استدلال روشن است که درست نیست؛ زیرا پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام که صیغه را به عربی می‌خواندند به این خاطر بوده که لسان خودشان عربی بوده و هر کسی به لسان خودش إنشاء می‌کرد. علاوه آن‌که معلوم نیست به زبان دیگر نخوانده باشند، شاید خوانده‌اند ولی به ما نرسیده است.

2. به دلیل اولویت این‌که عقد به عربی غیر ماضی صحیح نیست و باید به صیغه‌ی ماضی باشد؛ یعنی اگر به جای «بعتُ» بگوید «أبیعک» عقد صحیح نیست پس اگر به غیر عربی بگوید به طریق اولی عقد صحیح نیست.

این استدلال هم درست نیست؛ زیرا اولاً: ملازمه‌ای بین ماضویّت صیغه و عربیت آن نیست. لزوم ماضویّت صیغه به خاطر خصوصیتی است که جزم را می‌رساند و حالت انتظاریه ندارد، به خلاف مضارع که ممکن است جزم را نرساند. بنابراین فرضاً اگر در عربی لازم باشد صیغه به ماضی باشد می‌گوییم در زبان‌های دیگر نیز در صورتی که به صیغه‌ی ماضی باشد می‌تواند إنشاء عقد کند و هیچ اولویتی نسبت به این‌که پس به زبان‌های دیگر نمی‌توان إنشاء عقد کرد ندارد. ثانیاً به زودی خواهد آمد که ماضی بودن در انشاء عقد لازم نیست.

3. انشاء صیغه به غیر عربی اصلاً «عقد» بر آن صدق نمی‌کند؛ مثلاً اگر بایع به فارسی بگوید «فروختم کتابم را به قلمت» و مشتری بگوید «قبول کردم» عرفاً عقد بر آن صدق نمی‌کند و لذا مشمول ادله‌ی شرعیه‌ی امضاء عقود نمی‌شود.

این استدلال هم معلوم است که درست نیست؛ زیرا عقد به معنای قرارداد ـ قرارداد محکم ـ است و فرقی نمی‌کند که قرارداد به فارسی باشد یا عربی. اگر شخص عرب زبانی ببیند دو نفر فارس زبان چیزی را معامله کردند می‌گویند «عقدا علی ذاک الشیء».

دلیل چهارمی [که بعضی ذکر کرده‌اند و مرحوم شیخ آن را در ضمن مطرح کرده] این است که قدر متیقن صحت عقد، آن است که به عربی باشد و غیر آن را شک داریم صحیح باشد [لذا طبق اصالة عدم صحت عقد می‌گوییم صحیح نیست].

در پاسخ به این استدلال نیز می‌گوییم با وجود عمومات و اطلاقات و نیز سیره‌ی عقلاء غیر مردوعه، اطمینان پیدا می‌کنیم به غیر عربی صحیح است و ‌لازم نیست به قدر متیقن أخذ کنیم.

نکته‌ی مهم این‌که اگر لازم بود انشاء صیغه به عربی باشد از آن‌جا که مدام مورد احتیاج است قطعاً‌ در روایات به آن امر می‌شد به نحوی که شیوع پیدا می‌کرد و مسلمانان از ملیت‌های مختلف نیز همان‌طور که اهتمام داشتند حمد و سوره را برای نماز یاد بگیرند اهتمام می‌کردند صیغ عقود را به عربی فرا بگیرند؛ زیرا همیشه و همه کس که به وکیل دسترسی نداشتند تا به عربی برای آنان إنشاء صیغه کند.

بنابر اعتبار عربیت آیا عدم لحن در إعراب، هیأت و ماده نیز شرط است؟

بنابر اعتبار عربیت، رعایت اعراب در حدی که کلام غلط نشده و معنا فهمیده شود لازم است؛ یعنی اگر معنا تفاوت پیدا نکند و مقصود معلوم باشد عدم رعایت إعراب مغتفر بوده و مضر به صحت عقد نیست، ولی اگر با تغییر اعراب معنا متفاوت شود معلوم است که رعایت آن لازم است.

همچنین در مورد لحن در ماده و هیأت ـ بنابر مبنای این‌که عربیت شرط است ـ نیز به طور کلی می‌گوییم اگر لحن باعث شود از عربیت فصیح زمان نزول وحی خارج شود إنشاء به آن صحیح نیست، ولی اگر موجب خروج از عربیت نشود بلکه فقط بگویند درست ادا نشده إنشاء به آن صحیح می‌باشد.

از این‌جا معلوم می‌شود کلامی که از فخر المحققین قدس سره نقل شده که «اگر به جای «بِعتُک» بگوید «بَعتُک» عقد صحیح است ولی اگر به جای «زَوَّجتُک» بگوید «جَوَّزتُک» عقد صحیح نیست» درست است؛ زیرا «بَعتک» را همه می‌فهمند که به جای «بِعتک» گفته و فقط لهجه‌اش متفاوت بوده، اما با «جوّزتک» معنا متفاوت می‌شود و نمی‌تواند مفید معنای «زوّجتک» در عربی باشد. بله فقط به عنوان مُظهری برای نکاح است که آن طبق فرض کافی نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved