پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 مهر 1396
  • 2017 Sep 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 696
دیروز: 1182
ماه جاری: 1877
امسال: 167702
کل: 739576
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 3/9/1393 - 10:23
کد درس: 493 تعداد بازدید: 867 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 94-1393
جلسه‌ی سی‌ام؛ یک‌‌شنبه 2/9/1393

مناقشه‌ی سید خویی قدس سره در استدلال شیخ به روایات

سید خوئی قدس سره می‌فرماید: روایات أمه‌ی مسروقه ـ خصوصاً موثقه‌ی جمیل بن درّاج ـ از مرکز بحث ما خارج است و ربطی به ما نحن فیه ندارد؛ چراکه این روایات مربوط به جایی است که بایع غاصب است، امّا در ما نحن فیه بایع، خودِ مالک است إلا این‌که در ضمن عقد فاسد مبیع را منتقل کرده است. بنابراین از آن‌جا که مفروض روایات این است که بایع ظلماً و غصباً أمه‌ی دیگری را فروخته ـ و مشتری نیز جاهل به غصب بود و أمه را مستولدة کرد ـ در این صورت بایع ضامن است و کسی هم تردید در ضمان ندارد، حتّی اگر عقد از عقودی باشد که صحیح آن ضمان آور نیست مثل عقد هبه. برخلاف ما نحن فیه که ممکن است بگوییم چون بایع خودش مبیع را ـ عن اختیارٍ ـ تحویل داده، پس مشتری یدش ضمانی نیست.

محصَّل کلام سید خویی قدس سره این شد که چون مورد روایاتِ مذکور بایع غاصب است، پس نمی‌توان با این روایات قاعده‌ی «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» را بعد از فرض آن‌که بایع مالک است اثبات کرد.

نقد کلام سید خویی قدس سره

اولاً: به حسب فهم و تلقی عرف، تفاوتی بین این دو صورت وجود ندارد و عرف در هر دو صورت مشتری را ضامن می‌داند؛ چه در صورتی که مشتری، أمه را از غاصب تحویل گرفته باشد و چه در صورتی که خودِ مالک در ضمن عقد فاسد آن را تحویل داده باشد.

توضیح مطلب

فهم عرف حداقل در صورتی که متبایعین علم به فساد عقد نداشته باشند و هر دو با فرض صحت عقد، قبض و اقباض و سپس تصرّف کرده باشند ـ یعنی بایع در ثمن و مشتری در أمه تصرف کرده باشد ـ این است که فرقی بین این صورت با صورتی که غاصب أمه را تحویل داده نیست؛ زیرا در ما نحن فیه عقدی که مالک انجام داده علی الفرض کالعدم است چون عقد فاسد است، بنابراین آن‌چه که در دست مشتری قرار گرفته، بدون اذن مالک و نیز بدون اذن شرعی است. صورت غصب هم این‌گونه است و مشتری بدون اذن مالک و بدون اذن شرعی در أمه تصرف کرده، پس ضامن است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نودم  اينـجا را کليک کنيد. 

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved