پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 263
دیروز: 1900
ماه جاری: 27979
امسال: 265192
کل: 837066
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 25/8/1393 - 09:26
کد درس: 480 تعداد بازدید: 955 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه 16ـ یک‌شنبه 18/8/93

بررسی تفاوت فرع إجناب عمدی با فروع دیگر، نسبت به جریان لاضرر

مسأله و فرع إجناب عمدیِ شخصی که می‌داند غسل برایش ضرر دارد یکی از مسائل مشکل فقه است؛ زیرا صرف‌نظر از قواعد کلیه، روایات خاصه‌ای در مورد آن وارد شده است و متأسفانه این روایات به حسب ظاهر متهافت است و از بعضی روایات استفاده می‌شود که اگر کسی جنب شود (اطلاق آن شامل إجناب عمدی هم می‌شود) و غسل برایش ضرر داشت لازم نیست غسل کند و بعضی روایات به گونه‌ای است که بیان می‌کند اگر کسی جنب شود و غسل برایش ضرر داشته باشد غسل بر او واجب است. بنابراین حکم إجناب عمدی از حیث روایات، مشکل است.

ما در بحث طهارت بیان کردیم این دو دسته روایات قابل جمع نیستند و در نتیجه تساقط می‌کنند و لذا باید به ادلّه‌ی عامّه‌ی فوقیه رجوع کرد و از جمله‌ی این ادله، آیه‌ی شریفه‌ای است که بیان می‌کند بر مریض غسل لازم نیست. همچنین می‌توان به دلیل لاضرر تمسک نمود، امّا همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، در رابطه با تمسک به لاضرر اشکال شده است که:

کسی که عمداً خود را جنب می‌کند و می‌داند غسل برای او ضرر دارد، اقدام به ضرر کرده است و لاضرر شامل مواردی که اقدام به ضرر شده است نمی‌شود، مانند مسأله‌ی خیار غبن برای کسی که عالم به غبن است و از روی علم و عمد اقدام به معامله‌ی ضرریه می‌کند. در اینجا نیز کسی که می‌داند غسل برایش ضرر دارد، در واقع اقدام به ضرر کرده است و لاضرر شامل او نمی‌شود و در نتیجه بعد از تساقط روایات خاصه نمی‌توان به لاضرر تمسک کرد، در حالی که مشهور قائل شده‌اند لاضرر در حقّ این شخص جاری است. فما الفرق بین مسأله‌ی خیار غبن در صورت علم مغبول که لاضرر جاری نیست و مسأله‌ی إجناب عمدی که لاضرر جاری است؟

برخی در این باب سخنان بسیاری فرموده‌اند امّا به نظر می‌رسد تفاوت دو مسأله روشن است.

بیان ذلک: در معامله‌ی غبنیه، شخص اقدام بر نفس معامله کرده است و معامله عین ضرر است، لذا شخص اقدام بر خودِ ضرر کرده است؛ زیرا معامله یعنی تبدیل و تبدیل گاهی مساوی به مساوی و گاهی أعلی به أرخص و گاهی تبدیل أرخص به أعلی است و مغبون اقدام به تبدیل أعلی به أرخص نموده است، پس اقدام به ضرر کرده است و اگر بگوییم این معامله فاسد است هیچ فسحه و منّتی بر او نخواهد بود؛ زیرا خودش خواسته است این ضرر را تحمل کند، امّا در مسأله‌ی إجناب عمدی، شخص خواسته است جنب شود و به هیچ وجه حتی قصد غسل هم نداشته است، چه رسد به غسل ضرری و حتی اگر اصل غسل از او برداشته شود چه بسا خوشحال گردد و لذا مُقدم بر ضرر نیست و لاضرر فقط در حقّ مُقدم بر ضرر جاری نیست، بنابراین بعد از تساقط ادله‌ی خاصه می‌توان به لاضرر تمسک کرد.

یک اشکال

اقدام به جنابت و إجناب نفس به منزله‌ی علت تامّه‌ی وجوب غسل است، پس باید گفت این شخص اقدام بر ضرر کرده است.

پاسخ مرحوم آخوند به اشکال

ایشان فرموده‌اند می‌پذیریم اقدام بر موضوعی که حکمِ منحصر آن ضرری است مساوی با اقدام به ضرر است و لعلّ کسی در اینجا بگوید اقدام بر جنابت چون حکمش غسل ضرری است پس اقدام بر ضرر است و در نتیجه لاضرر شامل حال این شخص نمی‌شود، ولی در ما نحن فیه این سخن درست نیست و مبتلای به دور است.

بیان دور: زمانی می‌توان گفت این شخص اقدام به غسل ضرری کرده است که لاضرر در حق او جاری نباشد و إلا اگر لاضرر در حقّ او جاری باشد اصلاً غسل بر او لازم نیست و او اقدام بر ضرر نکرده است، از طرفی می‌دانیم لاضرر زمانی در حقّ او جاری نیست که او اقدام بر ضرر کرده باشد، پس اقدام بر ضرر متوقف بر اقدام بر ضرر شد و هذا دورٌ. پس باید گفت اساساً در اینجا اقدام بر ضرر وجود ندارد؛ زیرا وجودش دوری است، لذا لاضرر شامل حال چنین شخصی می‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شانزدهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved