پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 مهر 1396
  • 2017 Oct 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1513
دیروز: 1525
ماه جاری: 29746
امسال: 195571
کل: 767445
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:29
کد درس: 48 تعداد بازدید: 948 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 14 ـ یک‌شنبه 16/7/91

 

برای توضیح مطلب می‌گوییم:

استدلال اخباریون به مقبوله‌ی عمر بن حنظله بر وجوب احتیاط در تمام شبهه‌ها به تقریر برخی با تبیین دو مقدّمه کامل می‌شود:

یکی اینکه خبر شاذّ و نادر مصداق شبهه است.

2ـ دیگر اینکه در چنین شبهه‌ای احتیاط واجب است و کبرایی که بر این مورد تطبیق شده است افاده‌ی وجوب احتیاط می‌کند.

و اگر هر یک از دو مقدّمه ناتمام باشد استدلال اخباری بر وجوب احتیاط در رابطه با مقبوله‌ی عمر بن حنظله ناتمام خواهد بود.

امّا تبیین مقدّمه‌ی اوّل یعنی اینکه خبر شاذّ و نادر مصداقی از مصادیق شبهه است:

سه وجه از سوی اخباریون در اثبات این مقدّمه ذکر شده است:

وجه اوّل: در این مقبوله‌ی شریفه بعد از اینکه راوی فرض می‌کند که هر دو راوی از جهت عدالت و علم مساوی هستند امام علیه السلام می‌فرمایند:

«فَيُؤْخَذُ بِهِ مِنْ حُكْمِنَا وَ يُتْرَكُ الشَّاذُّ الَّذِي لَيْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِكَ»

پس معلوم می‌شود که مراد از «مجمعٌ علیه» امر قطعی نیست و «شاذ» نیز بیّن‌الغیّ نیست؛ زیرا اگر مجمعٌ علیه، بیّن الرشد و شاذ بیّن الغیّ بود معنا نداشت که از حیث مرجّح بودن در مرحله‌ی بعد قرار گیرد؛ به دلیل آن‌ژکه چیزی که قطعی‌الصحة است از ابتدا اخذ می‌شود و قطعی‌البطلان نیز ترک می‌شود. در واقع کسی که اعدل است به معنای قطعی‌الصحة بودن سخن او نیست بلکه به معنای آن است که در مقام مقایسه دارای رجحان است و در مرحله‌ی بعد امام علیه السلام فرموده‌اند که شاذ را ترک کنید و مجمعٌ علیه را اخذ کنید، پس معلوم می‌شود که شاذ، بیّن الغی نیست و بیّن الرشد هم نیست پس شبهه خواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهاردهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved