پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 31 شهريور 1396
  • 2017 Sep 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 165
دیروز: 1943
ماه جاری: 31190
امسال: 164504
کل: 736378
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:29
کد درس: 47 تعداد بازدید: 1105 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 13 ـ شنبه 15/7/91

 

إن قلت: ممکن است در مورد عبارت «بینهما شبهاتٌ من الشیطان» گفته شود این تعبیر حتی شامل شبهات بدویه‌ی وجوبیه و موضوعیه نیز می‌گردد و اگر بخواهیم این شبهات را با دلیل خاص خارج کنیم تخصیص اکثر لازم می‌آید. بنابراین روایت مذکور دالّ بر وجوب احتیاط نیست و یا ارشاد به حکم عقل است یا استحباب احتیاط را بیان می‌کند، خصوصاً اینکه نکته‌ای در این روایت وجود دارد که علاوه بر تخصیص اکثر مستهجن، موجب اباء روایت از تخصیص است حتی در موضوع؛ زیرا بیان می‌کند: «شبهاتٌ من الشیطان» و نسبت به عقد الوضع نیز نمی‌تواند تخصیص زده شود؛ به دلیل آنکه معقول نیست که گفته شود شبهات از شیطان مگر فلان شبهات شیطانی واجب الاجتناب است. بنابراین استدلال اخباریون با تمسّک به این روایت ناتمام است.

قلت: حقیقت آن است که اساساً این برداشت از روایت قابل پذیرش نیست به دلیل آنکه این روایت شامل شبهات موضوعیه نمی‌شود؛ زیرا با توجّه به صدر و ذیل روایت کاملاً واضح است که مقصود از شبهات، شبهات حکمیه است؛ زیرا رسول اکرم صلی اله علیه و اله ابتدا بیان می‌کنند: «حَلَالِي حَلَالٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي‏ حَرَامٌ‏ إِلَى‏ يَوْمِ‏ الْقِيَامَةِ» و نظر به حکم دارند نه موضوع، و در ادامه می‌فرمایند: «و قَدْ بَيَّنَهُمَا الله عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْكِتَابِ». می‌دانیم خداوند متعال در قرآن مجید، موضوعات را بیان نفرموده است، کما اینکه وقتی می‌فرمایند «وَ بَيَّنْتُهُمَا لَكُمْ فِي سُنَّتِي وَ سِيرَتِي» مراد همان احکام است نه موضوعات. سپس می‌فرمایند بین این دو یعنی میان احکام حلال و حرام، شبهاتی از شیطان وجود دارد، بنابراین شبهات موضوعیه از این میان خارج است؛ زیرا میان آن دو نبوده است.

و از خروج شبهات وجوبیه تخصیص اکثر مستهجن لازم نمی‌آید، علاوه بر اینکه برخی اخباریون مانند مرحوم صاحب وسائل علی ما نقل معتقد به وجوب احتیاط در شبهات وجوبیه نیز شده‌اند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سیزدهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved