پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 مهر 1399
  • 2020 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 76
دیروز: 1385
ماه جاری: 58436
امسال: 538952
کل: 3011133
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 20/7/1393 - 14:39
کد درس: 457 تعداد بازدید: 1999 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال یازدهم ـ سال تحصیلی 94ـ93
جلسه اول ـ 29/6/93

اشکال محقق عراقی رحمه الله بر حکومت قاعده‌ی لا ضرر

اگر لاضرر حاکم بر ادله‌ی اولیه باشد به یک اشکال درونی مبتلا خواهد بود و در نتیجه نمی‌تواند در مورد خودش (قضیه‌ی سمرة) کاربرد داشته باشد، در حالی که نمی‌توان پذیرفت این قاعده در مورد خودش کاربرد نداشته باشد.

این اشکال بر دو پایه استوار است که هر دو درست می‌باشند:

1. لاضرر همچون حدیث رفع یک حکم امتنانی است؛ یعنی خداوند متعال برای إعمال لطف و رحمت بر عباد، لاضرر را وضع کرده است. لذا اگر در جایی این قاعده دارای امتنان نبود جاری نمی‌شود، چه رسد به اینکه ضد امتنان باشد.

2. از مثل لاضرر و حدیث رفع استفاده می‌شود که همه‌ی مسلمانان و مؤمنان در این امتنان یکسان هستند؛ یعنی باید نسبت به همه، امتنان صادق باشد و اگر نسبت به یک فرد، امتنانی بود ولی نسبت به فرد دیگر غیر امتنانی بود جاری نمی‌باشد.

با دانستن این دو مطلب محقق عراقی رحمه الله بیان می‌کند که سمرة طبق قاعده مسلمان بوده است و همان‌گونه که شخص انصاری طبق حدیث لاضرر باید مشمول امتنان گردد، در حق سمرة نیز نباید عملی خلاف امتنان إعمال شود، در حالی که با إعمال لاضرر امتنان بر انصاری صادق است امّا ضدّ امتنان بر سمرة صورت می‌پذیرد؛ زیرا اگر اطلاق سلطنت سمرة با لاضرر برداشته شود، هر چند انصاری منتفع می‌گردد امّا از آنجا که اگر ملک ‌کسی را محدود کنند متضرر می‌شود پس خلاف امتنان در حق سمرة‌ می‌باشد. در نتیجه طبق اصل اوّل در اینجا نمی‌توان لاضرر را جاری کرد؛ زیرا ضد امتنان است و اصل دوم هم بیان می‌کرد همه‌ی مسلمین در اجرای لاضرر و امتنانی بودنش مساوی هستند، لذا اصلاً لاضرر شامل مثل قضیه‌ی سمرة نمی‌شود. پس لاضرر به عنوان حاکم بر ادله‌ی اولیه به کار نمی‌رود؛ زیرا وقتی در مورد خودش که متیقن است جاری نمی‌شود، به طریق اولی در موارد دیگر جریان پیدا نخواهد کرد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه اوّل  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
پرهيز از آرزوهاى باطل
امام علی (ع): بدانيد كه آرزو، خرد را به غفلت و گمراهى مى‌كشاند و خدا را از ياد انسان مى‌برد؛ پس، آرزو را دروغين دانيد كه آرزو فريبنده است و آرزومند، فريب‌خورده.
نهج البلاغه، خطبه ۸۶