پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 824
دیروز: 1778
ماه جاری: 23190
امسال: 260403
کل: 832277
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:20
کد درس: 40 تعداد بازدید: 1134 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول

حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته

دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه یازدهم ـ دوشنبه 10/7/91

 

اشکال چهارم بر استدلال اخباریون

آنچه که از ظاهر روایت «الوقوف عند الشبهات خیر من الاقتحام فی الهلکات» به دست می‌آید شمول آن نسبت به تمام شبهات است؛ چه شبهات تحریمیه و چه شبهات وجوبیه و همچنین شبهات موضوعیه، در حالی که می‌دانیم قطعاً شبهات موضوعیه خارج است و حتی اخباریون در شبهات موضوعیه‌ی تحریمیه قائل به وجوب احتیاط نیستند و به نظر اکثر اخباریون، شبهات وجوبیه نیز از این شمول خارج است. حال باید پرسید خروج این موارد از شمول حدیث فوق به چه دلیل است؟

از آنجا که حدیث، اطلاق یا عموم دارد نمی‌توان پذیرفت که این حدیث از اوّل شامل چنین شبهاتی نمی‌شود و اگر گفته شود با تقیید و تخصیص خارج شده‌اند باید گفت این روایت آبی از تقیید و تخصیص است؛ زیرا لسان روایت چنین است که: «احتیاط کنید و الّا در هلاکت خواهید افتاد» و اگر تقیید شود معنا این‌گونه خواهد شد که در فلان مورد مانعی از این نیست که احتیاط نکنید و در هلاکت بیافتید، که چنین تقییدی معقول نیست.

بنابراین روایت مبارکه یا باید حمل بر استحباب شود که این وجه نیز دارای اشکال است و یا باید حمل بر ارشاد شود که به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت از این اشکال، ارشادی دانستن این روایت است.

 

پاسخ بعضی معاصرین بر اشکال چهارم

برخی از معاصرین بیان کرده‌اند که مانعی از تقیید یا تخصیص روایت مذکور وجود ندارد؛ زیرا «الوقوف عند الشبهات خیر من الاقتحام فی الهلکات» در حقیقت منحلّ به دو قضیه می‌شود: یک قضیه‌ی آن عبارت است از: «انّ کلّ شبهةٍ مظنة الاقتحام فی الهلکة» و قضیه‌ی دیگر عبارت است از: «ان الوقوف فی کل شبهه خیر من الاقتحام فی الهلکة». بنابراین دو جمله وجود دارد که هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارد.

جمله‌ی دوم قابل تخصیص و تقیید نیست؛ زیرا معنا ندارد که گفته شود اقتحام در هلاکت بد است مگر در فلان مورد یا ...، امّا مانعی وجود ندارد که جمله‌ی اوّل تقیید یا تخصیص بخورد؛ مثلاً گفته شود: «ان کل شبهة مظنة الاقتحام فی الهلکة الا الشبهة الوجوبیه بعد الفحص» و در حقیقت خروج شبهات وجوبیه و موضوعیه به اعتبار قضیه‌ی اول است نه قضیه‌ی دوم، در نتیجه مشکلی که در پاسخ چهارم ذکر شد مرتفع می‌گردد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه یازدهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved