پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 281
دیروز: 1001
ماه جاری: 2463
امسال: 168288
کل: 740162
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:21
کد درس: 39 تعداد بازدید: 1132 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول

حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته

دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه دهم ـ یکشنبه 9/7/91

 

اشکال بر بیان سید خویی رحمه الله

چه لزومی وجود دارد که این کلام را حمل بر ارشاد نمایید؟ نظیر این کلام برای بیان احکام از جمله حرمت یا وجوب اشیاء وجود دارد. مثلاً ممکن است شارع چنین بیان کند: «من آذی مؤمنا یُکّبُ علی وجهه فی جهنم» آیا از این عبارت نمی‌توان استفاده کرد ایذاء مؤمن حرام است؟ لزومی ندارد که در رتبه‌ی سابق هلاکت ثابت باشد تا این عبارت صحیح باشد. بنابراین می‌توان گفت «مَن آذی مؤمناً دخل النار» و هر کسی از این عبارت حرمت ایذاء مؤمن را می‌فهمد. در ما نحن فیه نیز فرموده است: «الوقوف عند الشبهات خیر من الاقتحام فی الهلکات» یعنی «ارتکاب الشبهة یوجب دخول النار» یا «مَن ارتکب الشبهة دخل النار» و از چنین عبارتی حرمت ارتکاب شبهه فهمیده می‌شود. در نتیجه بیان سید خویی در لزوم مفروغٌ عنها بودن هلاکت در رتبه‌ی قبل، ناتمام است و بنابراین از این روایت می‌توان وجوب وقوف و احتیاط را فهمید.

نقد و بررسی بیان سید خویی رحمه الله

کبرای کلام مستشکل که بیان کرد می‌توان حرمت یا وجوب را با این لسان بیان کرد، قابل قبول می‌باشد و امری واضح است که شارع می‌تواند مثلاً بگوید: «مَن فَعَل کذا دخل النار و ...» امّا بحث در این است که آیا عبارت «الوقوف عند الشبهات خیر من الاقتحام فی الهلکات» مانند عبارت «مَن آذی مؤمناً دخل النار» است یا متفاوت هستند؟ بالوجدان این دو عبارت متفاوت هستند؛ زیرا حدیث مورد استدلال اخباریون بیان می‌کند که هنگام برخورد با شبهات توقّف کنید، ایستادن و توقّف کردن به این معناست که حکمی صادر نشود و در مقام عمل، مکلّف کاری کند که قطعاً بریء الذمّه شود، و در ادامه‌ی روایت بیان می‌شود این وقوف بهتر از فرو رفتن در هلاکت و جهنم است. مفهوم عرفی چنین تعبیری آن است که اگر کسی شبهه را مرتکب شد چه بسا در هلاکت بیافتد و اگر انسان زحمت توقّف را به خود تحمیل کند بهتر از فرو رفتن در هلاکت است و همان‌گونه که سید خویی بیان کردند ظاهر این عبارت ارشاد است به این معنا که هنگام شبهات بی‌خیال نباشید و توقّف کنید زیرا چه بسا در هلاکت بیافتید، هرچند از عبارت استفاده نمی‌شود که قطعاً در هلاکت می‌افتید و این عبارت بیان نمی‌کند که اگر کسی به هر جهت مرتکب شبهه شود در جهنم خواهد افتاد، بلکه این مقایسه را بیان می‌کند که اگر در شبهات، زحمت توقّف و تثبت را تحمّل کنید ارزشمند‌تر از ورود به شبهه و چه بسا در هلاکت افتادن باشد.

در نتیجه معتقدیم اینکه مستشکل بیان کردند با مثل «مَن آذی مؤمناً دَخل النار» می‌توان بیان حکم کرد، سخن صحیحی است امّا نه در هر مادّه و نه در هر ترکیبی بلکه در مادّه‌ای مانند «الوقوف عند الشبهات» و خصوصاً با توجّه به واژه‌ی اقتحام که فرو رفتن در هلاکت است بیش از آن به دست نمی‌آید که «مواظب باشید که جهنمی نشوید» و همان‌گونه که سید خویی بیان کردند ارشادی خواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه دهم اينجا را کليک کنيد. 

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved