پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1406
دیروز: 1778
ماه جاری: 23772
امسال: 260985
کل: 832860
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:24
کد درس: 38 تعداد بازدید: 1188 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول

حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته

دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه نهم ـ شنبه 8/7/91

 

نحوه‌ی استدلال به روایت «الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الْهَلَكَةِ»

اخباریون چنین استدلال کرده‌اند که باید هنگام برخورد با شبهه متوقف شد و نباید هیچ حکمی کرد بلکه باید به گونه‌ای عمل شود که قطعاً مرتکب خلاف شرع نشویم. لذا در شبهه‌ی تحریمیه‌ی حکمیه باید احتیاط کرد یا اگر با شبهه‌ی وجوبیه برخورد شود رجاءً و احتیاطاً باید اتیان شود. در این صورت است که نه وارد در هلاکت شده‌ایم و نه گرفتار تشریع شده‌ایم. بنابراین این روایت که سنداً تمام است دالّ بر وجوب احتیاط است.

به این استدلال پاسخ‌هایی داده شده است که برخی از آنها به صورت ضمنی و در کلمات برخی بزرگان اشاره شده است.

پاسخ اوّل بر استدلال اخباریون به روایت «الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ ...»

این پاسخ که در کلمات شیخ انصاری بدان اشاره شده است چنین است که:

عبارت «الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الْهَلَكَةِ» بیش از استحباب احتیاط، چیزی را نمی‌رساند، در حالی که اخباریون مدّعی هستند که در شبهات تحریمیه احتیاط، واجب است پس این عبارت دلالتی بر مدّعای ایشان ندارد.

شیخ; این سخن را ناتمام می‌داند و می‌فرماید: معنا ندارد اجتناب از افتادن در هلاکت (جهنم) مستحب باشد. اگر محذور جهنم وجود داشته باشد لازم الاجتناب خواهد بود و چون فرض آن است که مراد از هلاکت، عقاب اخروی است، این اجتناب ضروری است و به تعبیر دیگر احتیاط، واجب است.

قرینه‌ی دیگری که می‌تواند بیانگر وجوب احتیاط در این عبارت باشد آن است که در مقبوله‌ی عمر بن حنظلة عبارت «الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبْهَات خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الْهَلَكَات» بعد از ذکر مرجّحات و در فرض تساوی مرجّحات آمده است که حضرت می‌فرمایند:

«إِذَا كَانَ‏ ذَلِكَ‏ فَأَرْجِهِ‏ حَتَّى‏ تَلْقَى إِمَامَكَ فَإِنَّ الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الْهَلَكَاتِ».

در حقیقت حضرت می‌فرمایند اگر به چنین شرایطی برخورد کردید در صدور حکم این واقعه تأخیر بیاندازید تا امام7 حکم واقعه را برای شما بیان کنند و سپس بیان کردند که: «الوقوف عند الشبهات ...» و این نشانه‌ی وجوب وقوف و احتیاط است؛ زیرا وقتی ارجاء واجب معلّل شود به «الوقوف عند الشبهات ...» کشف می‌شود عبارت روایت مفید وجوب است .

إن قلت: ممکن است گفته شود کلمه‌ی «خیر» در عبارت «خیرٌ من الاقتحام» أفعل التفضیل و بیانگر بهتر بودن است، بنابراین طرف مقابل آن بد نخواهد بود بلکه خوبی کمتری دارد.

قلت: مرحوم شیخ در پاسخ به این اشکال بیان می‌کند افعل التفضیل در بسیاری از موارد به گونه‌ای به کار می‌رود که مفید تعیّن است. به عنوان مثال اگر گفته شود «اترک الأکل یوماً خیرٌ من ان اُمنع منه سنة»، «خیر» در این جمله به این معنا خواهد بود که باید یک روز پرهیز از غذا خوردن کند تا یک سال از غذا خوردن محروم نشود. همچنین در روایات قریب به این مضامین آمده است «لان اصلی بعد الوقت احب الی من ان اصلی قبل الوقت» یا قول حضرت صادق7 در مقام تقیّه «لان افطر یوماً من شهر رمضان فأقضیه احب الی من ان یضرب عتقی». در این تعابیر روشن است که «احبّ» که افعل التفضیل دالّ بر تعیّن است و در مقابل آن خیر و حُبّی وجود ندارد. بنابراین استعمال افعل التفضیل به معنای تعیّن، رایج است و نمی‌تواند قرینه‌ای بر استحباب باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نهم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved