پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1498
دیروز: 1778
ماه جاری: 23864
امسال: 261077
کل: 832951
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:51
کد درس: 33 تعداد بازدید: 1183 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه پنجم ـ شنبه 1/7/91

پاسخ دیگری به اشکال مرحوم نائینی در جریان استصحاب عدم تکلیف

جریان استصحاب عدم تکلیف، تحصیل حاصل نخواهد بود؛ زیرا قاعده‌ی قبح عقاب بلابیان توان بسیار ضعیفی دارد و نمی‌تواند در مقابل ادلّه‌ی احتیاط (حداقل بعض از ادلّه‌ی احتیاط) مقاومت کند؛ به دلیل آنکه دلیلِ احتیاط بیان می‌کند اگر شکّ در حکم وجود داشت باید احتیاط شود («أَخُوكَ دِينُكَ فَاحْتَطْ لِدِينِكَ» یا «خُذ بِالْحَائِطَةِ لدینک» و ...) در حالی که قاعده‌ی قبح عقاب بلابیان چنین مفادی دارد که اگر بیانی وجود نداشت عقابی در کار نیست و ادلّه‌ی احتیاط، بیان بر وجوب احتیاط هستند، لذا باید کاری کرد که ذمّه‌ قطعاً فارغ شود تا مبادا مکلّف گرفتار حرام یا ترک واجب گردد. بنابراین قاعده‌ی قبح عقاب بلابیان نمی‌تواند با این ادلّه درگیر شود، در حالی که اگر استصحاب جاری گردد کاملاً با ادلّه‌ی احتیاط مقابله می‌کند؛ زیرا استصحاب اصل مُحرز است و دلیل آن حاکم بر مثل ادلّه‌ی احتیاط می‌باشد.

در واقع دلیلِ احتیاط بیان می‌کند چیزی را که نمی‌دانید حلال است یا حرام باید نسبت به آن احتیاط شود، امّا دلیل استصحاب بیان می‌کند این چیز حرام یا واجب نیست، لامحاله اثبات عدم حکم می‌کند و در نتیجه جریان استصحاب می‌تواند در مقابل ادلّه‌ی وجوب احتیاط، مفید برائت باشد ولی قاعده‌ی قبح عقاب بلابیان هرگز این توان را ندارد. بنابراین استصحاب عدم تکلیف، تحصیل حاصل نخواهد بود و اشکال مرحوم نائینی وارد نیست.

مرحله‌ی ‌دوم: امّا اگر مراد محقّق نائینی از برائت، برائت شرعیه و مفاد «رفع ما لایعلمون» باشد، در حقیقت اشکال ایشان چنین تقریر خواهد شد که اگر مثلاً شکّ در وجوب دعاء عند رؤیة الهلال شد وجداناً موضوع برائت حاصل است؛ زیرا موضوع برائت، «ما لایعلمون» است و با استصحاب عدم حکم می‌خواهیم تعبّداً عدم حکم را احراز کنیم در حالی که موضوع برائت بالوجدان حاصل است و به‌دست آوردن برائت با استصحاب عدم حکم از أردءِ انحاء تحصیل حاصل می‌باشد؛ زیرا تحصیل تعبّدی اثری می‌باشد که بالوجدان حاصل است.

از آنچه ذکر کردیم پاسخ این بیان نیز روشن می‌شود؛ زیرا بنابر نظر مختار، دلیل استصحاب حاکم و مقدّم بر دلیل برائت است حتی اگر برائت در مفاد با استصحاب موافق باشد؛ به دلیل آنکه دلیل برائت بیان می‌کند حکم غیر معلوم مرفوع است و استصحاب بیان می‌کند حکم، معلوم العدم است؛ زیرا قطعاً قبلاً نبوده است و همچنان معدوم است و در واقع تعبّداً معلوم العدم است، و در این صورت نیازی به قاعده‌ی برائت نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved