پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 21 آذر 1396
  • 2017 Dec 12
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 852
دیروز: 1778
ماه جاری: 23218
امسال: 260431
کل: 832305
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:50
کد درس: 32 تعداد بازدید: 1124 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه چهارم ـ سه شنبه 28/6/91

پاسخ دیگری به اشکال سوم بر جریان استصحاب

اساساً به چه دلیل استصحاب عدم الزام را جاری می‌سازیم تا گرفتار معارضه با استصحاب عدم اباحه شویم؟!

می‌توانیم از ابتدا استصحاب اباحه و ترخیص را جاری سازیم به این صورت که: احکام تدریجاً تشریع شده است و در ابتدای بعثت، احکامِ اندکی تشریع شده بود و به تدریج احکام گسترش یافت و در نهایت تکمیل شد. از سویی می‌دانیم قبل از تشریع وجوب و حرمت، آنچه که موضوع وجوب و حرمت نبوده است موضوع اباحه بوده است؛ یعنی ترخیص در انجام داشته است. به عنوان مثال، وجوب دعاء عند رؤیة الهلال ابتدا دارای ترخیص بود ـ البته اگر ترخیص را غیر از عدم الزام بدانیم؛ زیرا برخی گفته‌اند ترخیص همان عدم الزام است ـ بنابراین چنین ترخیصی در ابتدای بعثت وجود داشته است و اتیان و عدم اتیان دعاء عند رؤیة الهلال وجوب و حرمتی نداشته است و ترخیص در فعل و ترک داشته است. بعد از تشریع احکام و تکمیل آن شک می‌کنیم آیا این ترخیص که امری وجودی است نفی شده است یا همچنان باقی است، می‌توانیم استصحاب ترخیص را جاری سازیم و با این استصحاب معنا ندارد عدم ترخیص استصحاب شود تا با استصحاب عدم الزام معارضه کند؛ چون می‌دانیم عدم ترخیص نقض به ترخیص شده است. در واقع اوایل بعثت ترخیص وجود داشته است و می‌تواند تا زمان حاضر ادامه داشته باشد.

با جریان این استصحاب پاسخ برخی دیگر از اشکالاتی که بر جریان استصحاب وارد کرده‌اند نیز داده می‌شود.

اشکال چهارم بر جریان استصحاب عدم الزام

مستصحب یا باید حکم شرعی باشد یا موضوعِ حکم شرعی باشد، در حالی که عدم الزام نه خودش حکم شرعی است و نه موضوعِ حکم شرعی، پس چگونه استصحاب می‌شود؟

در واقع عدم الزام که جامع بین عدم وجوب و حرمت است چیزی جز عدم نیست و این عدم نه موضوعِ حکم شرعی است و نه خودش حکم شرعی است، بنابراین استصحاب عدم الزام جاری نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه چهارم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved