پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 218
دیروز: 1413
ماه جاری: 1630
امسال: 205534
کل: 777408
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 21/8/1391 - 10:50
کد درس: 31 تعداد بازدید: 1219 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91

جلسه سوم ـ دوشنبه 27/6/91

پاسخ سید خویی به اشکال سوم بر جریان استصحاب

حاصل فرمایش سید خویی رحمه الله چنین است:

زمانی نمی‌توان دو اصل مخالف علم اجمالی را جاری دانست که از جریان آن دو، مخالفت عملیه با علم اجمالی لازم آید، امّا اگر تنها مخالفت علمیه لازم آید مشکلی در جریان دو اصل وجود نخواهد داشت.

توضیح بیشتر: گاهی به واسطه‌ی جریان اصل در اطراف علم اجمالی تنها مخالفت علمیه لازم می‌آید؛ به این معنا که می‌دانیم یکی از دو اصل نقض شده است، و چنین چیزی مانع از جریان دو اصل نمی‌شود، ولو اینکه مرحوم نائینی استاد سید خویی این سخن را نمی‌پذیرند.

به نظر ما اصل این فرمایش قابل قبول است و در جای خودش اثبات شده است که در چنین مواردی جریان اصل قابل پذیرش است. به عنوان مثال کسی که نماز ظهر خود را خوانده است و بعد از نماز شک می‌کند که آیا وضو داشته است یا خیر، این شخص با جریان قاعده‌ی فراغ می‌تواند نماز خود را صحیح بداند. حال همین شخص اگر بخواهد در همین حال نماز عصر بخواند باید وضو بگیرد؛ زیرا استصحاب عدم وضو جاری است یا اساساً باید احراز کند دارای وضو است. در این مثال یا قاعده‌ی فراغ یا استصحاب عدم وضو خلاف واقع است؛ زیرا اگر وضو داشته است و نماز ظهر او درست بوده است چرا باید برای نماز عصر وضو بگیرد و اگر وضو نداشته است چرا نماز ظهر او محکوم به صحت است، بنابراین یا قاعده‌ی فراغ خلاف واقع است و یا جریان استصحاب صحیح نیست، با این حال چنین مسأله‌ای پذیرفته شده است و این مسأله آیت آن است که مخالفت علمیه‌ی اجمالی با واقع، ضربه‌ای به جریان اصول نمی‌زند و اصول در اطراف علم اجمالی جاری است، هرچند علم وجود دارد که یکی از آن دو مخالف واقع است. امّا اگر در جایی جریان اصول موجب مخالفت عملیه با علم اجمالی شود اصل جاری نخواهد شد. مثلاً دو اناء وجود دارد که هر دو پاک بوده است و می‌دانیم نجاستی به یکی از آنها اصابت کرده است و نمی‌دانیم با کدامیک ملاقات کرده است، هر کدام از ظرف‌ها به تنهایی مشکوک است و هر یک حالت سابقه‌ی طهارت دارد امّا نمی‌توانیم در هر دو استصحاب طهارت جاری سازیم؛ زیرا اگر در هر دو استصحاب جاری کنیم مخالفت عملیه با علم اجمالی لازم می‌آید؛ زیرا معنایش طاهر بودن دو اناء است و اگر هر دو اناء مصرف شود معنایش آن است که مایع نجس خورده شده است. در این موارد نمی‌توان دو اصل را جاری کرد. حال اگر در همین مثال دو اناء نجس باشند و بدانیم طهارت بر یکی از دو اناء وارد شده است ولی ندانیم کدامیک طاهر است می‌توانیم در هر دو استصحاب نجاست جاری کنیم؛ زیرا از جریان دو اصل، مخالفت عملیه لازم نمی‌آید.

بنابراین اگر جریان دو اصل متعارض موجب مخالفت عملیه‌ی قطعیه شود جاری نخواهد شد و به واسطه‌ی تعارض تساقط می‌کنند، امّا اگر موجب مخالفت عملیه‌ی قطعیه نشود و تنها موجب مخالفت علمیه بشود مانعی از جریان آن دو اصل نیست.

سید خویی رحمه الله در این پاسخ می‌فرمایند: اجرای این دو استصحاب موجب مخالفت عملیه نمی‌شود؛ زیرا اگر استصحاب عدم حکم الزامی جاری گردد و عدم اباحه نیز استصحاب شود با نفی این دو حکم در مقام عمل، مخالفت علم اجمالی حاصل نمی‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه سوم اينجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved