پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 20 آذر 1396
  • 2017 Dec 11
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1441
دیروز: 1652
ماه جاری: 22029
امسال: 259242
کل: 831116
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 5/9/1392 - 11:56
کد درس: 265 تعداد بازدید: 728 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 93-1392
جلسه‌ی نهم؛ شنبه 13/7/1392

احتمال سوم (مختار محقق اصفهانی قدس سره): اقتباس از مقوله‌ی اضافه

نظریه سوم که محقق اصفهانی قدس سره به آن تمایل پیدا کرده، آن است که ملک مقتبس از مقوله‌ی اضافه می‌باشد. در تعریف مقوله‌ی اضافه گفته‌اند: «الهیئة الحاصلة من نسبة الشیء الی شیءٍ من حیث انه منسوبٌ الی ذلک الشیء» یعنی در اضافه دو نسبت وجود دارد ـ یعنی طرفین اضافه، متضایفند ـ مثلاً نسبتی که أب به ابن دارد از این حیث ‌که ابن هم منسوب به أب است،‌ برخلاف مقولات دیگر که نسبت یک طرفه بود؛ مثلاً «أین» نسبت فرد است به مکان، «متی» نسبت فرد است به زمان و ... .

محقق اصفهانی قدس سره در ادامه می‌گوید: این‌که گفتیم ملک اعتباری مقتبس از مقوله‌ی اضافه است، به این خاطر است که ملک به معنای «إحتواء الشیء علی شیءٍ» یا «إحاطة شیءٍ بشیءٍ» است و إحاطه یا إحتواء، امری اضافی است، لامحاله ملک هم باید امری اضافی باشد. عبارت ایشان چنین است:

أنّ المعنى سنخ معنى بحيث لو وجد خارجا بوجوده الخارجي لكان إمّا جوهرا بالحمل الشائع، أو كيفا كذلك، أو إضافة أو جدة بالحمل الشائع، لكنه لم يوجد بهذا النحو من الوجود، بل أوجده من له الاعتبار بوجوده الاعتباري ... بل التحقيق: أنّ اعتبار احتواء المالك بالمملوك و كون المملوك محويا، أو إحاطة المالك بالمملوك و كون المملوك محاطا، من اعتبار مقولة الإضافة.

سپس ایشان از ملاصدرا قدس سرهما نیز نقل می‌کند که به مشهور اشکال کرده که مالکیت افراد از مقوله‌ی جده نیست و این کلام اشتباه است، بلکه از مقوله‌ی اضافه است به نحو مفهومی؛ یعنی به نحو اقتباس و نسخه برداری از اضافه.

بررسی کلام محقق اصفهانی قدس سره

برای بررسی کلام محقق اصفهانی قدس سره و به دست آوردن حقیقت اعتباری ملک، لازم است به ارتکازات عرفیه رجوع کنیم.

محقق اصفهانی قدس سره ملک را به «احاطه شیءٍ بشیءٍ» یا «إحتواء الشیء علی شیء» معنا کردند، مانند احتواء الکوز علی الماء، احتواء الصندوق علی النقد و ...، در حالی که به نظر می‌رسد در عرف، بار معنایی ملک بیش از آن چیزی باشد که ایشان بیان فرمودند. به عبارت دیگر مراد از ملک، فقط هیئتی نیست که از نسبت مالک به مملوک از حیث این‌که مملوک هم منسوب به مالک است حاصل شده باشد، بلکه نسبت ملک به مالک مانند نسبت اعضاء و قوای باطنی انسان به اوست؛ یعنی همان‌طور که انسان در حالت عادی مالک اعضاء خود است ـ چه رسد به قوای باطنی ـ و این اعضاء تحت هیمنه‌ و سیطره‌ی وجود انسان است و به تعبیر دیگر امتداد وجود انسان است، به گونه‌ای که «یتقلّب فیه و به کیف یشاء»، به نظر می‌رسد ملک اعتباری هم مقتبس از این نوع ملک حقیقی است؛ یعنی ملک اعتباری فقط عنوان اضافه و احاطه نیست، بلکه یک نوع وابستگی وجودی و قدرت بر تقلیب و تقلّب است که اگر بخواهیم با اصطلاح مشاء آن را تعریف کنیم، می‌گوییم:

تعریف ملک براساس فلسفه‌ی مشاء

ملک مفهومی است که مستعار و مقتبس از دو مقوله‌ی اضافه و کیف نفسانی (یعنی قدرت) است، که از حیث مقوله‌ی اضافه، مالک إحتواء بر مملوک دارد و از حیث مقوله‌ی کیف، قدرت بر تقلیب و تقلّب دارد، عرف با دمج این دو عنوان، عنوان ملک را اعتبار کرده است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved