پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 27 آبان 1396
  • 2017 Nov 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 540
دیروز: 1050
ماه جاری: 28109
امسال: 232013
کل: 803887
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 25/8/1391 - 16:10
کد درس: 22 تعداد بازدید: 1780 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی92-1391
جلسه‌ی پنجم؛ ‌‌شنبه 1/7/1391

حرمت اخذ اجرت بر شهادت

یکی دیگر از فروعی که مرحوم شیخ قدس سره در بحث حرمت اخذ اجرت بر واجبات بیان می‌کند، حرمت اخذ اجرت بر شهادت است.

شهادت دو مرحله دارد، مرحله‌ی تحمل و مرحله‌ی أداء، و حکم هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

حکم اخذ اجرت بر تحمل شهادت

مرحله‌ی تحمل یعنی کسی مثلاً شاهد بر معامله‌ای باشد. مشهور گفته‌اند اگر کسی دعوت شد بر تحمل شهادتی، واجب است قبول کند، هرچند مشتمل بر زحمت نیز باشد. امّا آیا می‌تواند با این‌که آن عمل واجب است اجرت دریافت کند یا خیر؟

مرحوم شیخ قدس سره می‌فرماید اخذ اجرت جایز نیست، هرچند تحمل شهادت واجب کفائی باشد؛ چون از ادله استفاده می‌شود که تحمل و اداء شهادت، حق مشهودٌ له بر شاهد است و چون حق مشهودٌ له است، پس شاهد نمی‌تواند از او اخذ اجرت کند؛ زیرا اکل مال به باطل می‌شود، نظیر آن‌چه در مورد تکفین و تدفین فرمودند که هرچند آن دو واجب کفائی است، ولی از آن‌جا که حق میت است، کسی حق ندارد در مقابل آن اجرت بگیرد و مانند آن است که کسی مثلاً در مقابل پرداخت سهم سادات به سیدی، اجرت اخذ کند.

ما باید در دو مرحله این مسأله را رسیدگی کنیم، یکی این‌که آیا تحمل شهادت واجب است؟ و دیگری این‌که بر فرض وجوب تحمل شهادت، آیا اخذ اجرت بر آن جایز است یا خیر؟

آیا تحمل شهادت واجب است؟

همان‌طور که بیان کردیم مشهور قائلند تحمل شهادت واجب است و در مقابل، بعضی مانند ابن ادریس قائلند که واجب نیست ...
 

برای دریافت متن کامل جلسه پنجم اینجا را کلیک کنید.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
عدل الهی (1)
خداوند از چيزى نهى نكرد، جز اين كه مى‏داند بنده توان ترك آن را دارد و به چيزىامر نكرد، جز اين كه مى‏داند بنده توان انجام آن را دارد، زيرا جُور و سرگرمى و ستم وتكليف كردن بندگان به آنچه توانش را ندارند، از صفات خداوند نيستند.
الاحتجاج،ج ۲،ص ۲۲۳
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved