پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 289
دیروز: 1499
ماه جاری: 29371
امسال: 162685
کل: 734559
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 27/3/1392 - 16:43
کد درس: 203 تعداد بازدید: 835 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 103 ـ شنبه 11/3/92

نقد و بررسی کلام برخی از معاصرین در دفاع از شیخ انصاری رحمه الله

در کلام محقّق عراقی رحمه الله بیان شد هرچند ملاقیٰ مفقود شده و اکنون مورد ابتلاء نیست ولی نجاست ملاقی از آثار نجاست ملاقیٰ است و اکنون مورد ابتلاء می‌باشد، لا محاله به این اعتبار می‌توانیم بگوییم بر ملاقیٰ نیز اثر مترتّب است و در نتیجه اصل مؤمّن موضوع پیدا می‌کند. لذا اینکه گفته شد اصالةالطهارة در ملاقیٰ چون خارج از ابتلاء است و حکم آن یک حکم وضعی است جاری نمی‌شود، بلا دلیل است؛ زیرا اگر اصالةالطهارة در ملاقیٰ جاری گردد و معارضی نداشته باشد نتیجه‌ی آن طهارت ملاقی است و لذا اگر نوشیدنی باشد قابل شرب و اگر پوشیدنی است در نماز قابل استفاده است. بنابراین اصالةالطهارة در ملاقای مفقود، به اعتبار آثار ملاقی که تابع ملاقیٰ است جاری می‌باشد و در نتیجه اصل ملاقیٰ با اصل در طرف دیگر یعنی ظرف «ب» معارضه می‌کند و علم اجمالی منجّز خواهد بود و علم اجمالی دوم یعنی علم به نجاست ملاقی یا اناء «ب» علم اجمالی منجّز نخواهد بود.

همچنین فرضاً اگر اصالةالطهارة در ملاقیٰ بدون معارض جاری باشد باید گفت ملاقی پاک است و نتیجه این‌گونه خواهد شد که از هیچ‌کدام از ملاقی و طرف ملاقیٰ اجتناب لازم نیست.

اشکال دوم بعض معاصرین

این اشکال مربوط به خصوص قاعده‌ی طهارت است نه هر اصل مومّنی. ظاهر دلیل قاعده‌ی طهارت آن است که زمانی حکم به طهارت می‌شود که شک متحقّق باشد و به تعبیر دیگر ظرف حکم به طهارت، فعلیت شک در طهارت و نجاست است و طبق یک قاعده‌ی کلّی هر حکمی فقط در ظرف فعلیت موضوع خود، فعلی می‌گردد. بنابراین دلیل قاعده‌ی طهارت نمی‌تواند اثبات حکم (طهارت) سابقه برای اناء در زمان سابق کند و به تعبیر دیگر طهارت سابقه را برای اناء در همان زمان سابق ثابت کند؛ به دلیل آنکه مقام اثبات با چنین استنتاجی همراه نیست.

نتیجه آنکه در ما نحن فیه که اناء «الف» معدوم شده است و سپس علم اجمالی به نجاست «الف» یا «ب» حاصل می‌شود، قاعده‌ی طهارت نمی‌تواند الآن حکم به طهارت اناء معدومِ فعلی در همان زمان سابق کند؛ زیرا در آن زمان شکّی وجود نداشته است و شک، اکنون فعلیت یافته و دلیل نمی‌تواند شکّی را که الآن پدید آمده است موضوع حکم به طهارت اناء معدوم در همان زمان کند با آنکه در آن زمان شک فعلیت نداشته است.

نباید گفته شود شکّ متأخّر، شرط طهارت متقدّم است به نحوی که در موارد دیگر شرط متأخّر وجود دارد، که چنین کلامی مثبِت ندارد. بنابراین اثبات طهارت برای ملاقیٰ که الآن معدوم است، به اعتبار ظرف وجودش صحیح نیست و در نتیجه نمی‌توانیم حکم کنیم حین ملاقات، ملاقیٰ طاهر بوده است.

 و در تأکید این مطلب بیان می‌کنند که نباید گمان شود ما نحن فیه عکس واجب معلّق است؛ یعنی طهارت در سابق بوده و شرط آن مربوط به الآن است؛ زیرا بر فرض معقولیت این احتمال، در اثبات طهارت ملاقی سودمند نیست؛ زیرا آنچه سودمند است اثبات طهارت در ظرف ملاقات است امّا اثبات طهارت بعد از آن سودی ندارد ...

براي دريافت متن کامل جلسه صد و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved