پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1622
دیروز: 1641
ماه جاری: 36027
امسال: 201852
کل: 773726
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 27/3/1392 - 16:40
کد درس: 202 تعداد بازدید: 865 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 102 ـ سه شنبه 7/3/92

اشکال محقّق عراقی بر کلام شیخ انصاری رحمهما الله

ایشان معتقد است که کلام شیخ انصاری رحمه الله مبنی بر عدم جریان اصل مؤمّن در إناء مفقود، صحیح نیست؛ زیرا نکته‌ی عدم جریان اصل در اناء مفقود به نظر شیخ رحمه الله آن بود که إناء مفقود خارج از ابتلاء است و از نظر علمی، مکلّف با  آن درگیری ندارد و لذا جریان اصل در آن بی‌معناست؛ به دلیل آنکه جریان اصل برای رفع مشکل در مقام عمل است و فرض آن است که ابتلای عملی وجود ندارد. و لکن این سخن شیخ ناتمام است؛ زیرا مکلّف عملاً گرفتار إناء مفقود است. در حقیقت اگر إناء مفقود پاک بوده است ملاقیِ آن نیز پاک است و اگر اناء مفقود پاک نبوده است ملاقیِ آن نیز پاک نمی‌باشد. در هر حال مکلّف از حیث ابتلای به ملاقی، به نوعی با خودِ إناء درگیر شده است. با ذکر نمونه‌ی دیگری حقیقت این مسئله روشن می‌شود:

فرض کنید مکلّفی در حال غفلت، پارچه‌ای را با آبی تطهیر می‌کند و پارچه نیز خشک می‌شود و بعد از فقدان آب، مکلّف نسبت به طهارت آن در آن زمان شک می‌کند، آیا اکنون لباس محکوم به طهارت است؟ روشن است که آب مغسولٌ به اگر دارای سابقه‌ی طهارت باشد استصحاب طهارت جاری است و اگر حالت سابقه نداشته باشد با قاعده‌ی طهارت محکوم به طهارت می‌شود، در نتیجه لباسی که در آن شسته شده است محکوم به طهارت است و لهذا می‌گوییم آب ظاهراً پاک بوده و پارچه نیز وجداناً با آب تطهیر شده است، پس این پارچه پاک است.

ما نحن فیه نیز مانند مثال مذکور است؛ یعنی هر چند إناء «‌الف» مفقود شده است و مستقیماً مورد ابتلاء نیست امّا ملاقیِ با آن نزد مکلّف است و به اعتبار ملاقی می‌توانیم در مفقود، قاعده‌ی طهارت را جاری سازیم و در نتیجه دو اصل طهارت در «الف» و «ب» ساقط می‌شوند و اصل مسبّبی در ملاقی بدون معارض جاری خواهد بود و اجتناب از آن لازم نیست و کلام شیخ رحمه الله ناتمام است.

دفاع بعض معاصرین از کلام شیخ انصاری رحمه الله

بعض معاصرین دو اشکال بر کلام محقّق عراقی رحمه الله به نفع شیخ انصاری; مطرح کرده است که یک اشکال، مطلق است و شامل هر اصل مؤمّنی می‌شود و اشکال دیگر مربوط به خصوص قاعده‌ی طهارت است.

اشکال اوّل

در إناء مفقود اصل مؤمّن جاری نمی‌شود؛ زیرا همان‌گونه که قبلاً بیان شده است علت عدم جریان اصول در اطراف علم اجمالی، آن است که اجرای آنها مستلزم ترخیص در معصیت است و إلا اگر جریان اصول در تمام اطراف، ملازم با ترخیص در معصیت نبود مانعی از اجرای آنها نمی‌باشد و مخالفت علمیه نیز مانع جریان اصول در تمام اطراف نیست. بنابراین زمانی اصول مؤمّنه در اطراف جاری نیست که معلوم بالإجمال تکلیف الزامی باشد؛ یعنی حرمت یا وجوب باشد، و إلا اگر معلوم بالإجمال حکم وضعی باشد مانعی از جریان اصول مؤمّنه در تمام اطراف نیست.

با دانستن این قاعده می‌گوییم در ما نحن فیه آنچه معلوم بالإجمال است نجاست «الف» و «ب» است و نجاست یک حکم وضعی است. اگر حکم وضعی موضوع حکم تکلیفی قرار نگیرد حتی اگر معلوم بالإجمال باشد می‌توان در تمام اطراف آن، اصل مؤمّن جاری ساخت ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه صد و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved