پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 23 آذر 1396
  • 2017 Dec 14
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 651
دیروز: 1586
ماه جاری: 26467
امسال: 263680
کل: 835554
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 27/3/1392 - 16:27
کد درس: 199 تعداد بازدید: 951 تعداد نظرات کاربران: 0  

 تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 99 ـ شنبه 4/3/92

بررسی صورت «ب» (با نظر به علم اجمالی دوم)

در بررسی این حالت می‌توان سه صورت در نظر گرفت:

صورت اوّل آن است که علم اجمالی به نجاست ابتدا محقّق شود سپس ملاقات و علم به ملاقات حاصل گردد. مثلاً مکلّف می‌داند رأس ساعت یک یا ظرف «الف» نجس است یا ظرف «ب» و رأس ساعت دو ملاقات با احد اطراف و علم به آن رخ می‌دهد.

صورت دوم عکس صورت اوّل است؛ یعنی ملاقات و علم به ملاقات رخ می‌دهد، سپس علم اجمالی به نجاست «الف» یا «ب» حاصل می‌شود. مثلاً رأس ساعت یک می‌دانیم شیء ثالثی با إناء «الف» ملاقات کرد و ساعت دو علم اجمالی به نجاست «الف» یا «ب» حاصل می‌شود.

صورت سوم آن است که ابتدا ملاقات در متن واقع محقّق می‌شود، سپس علم اجمالی به نجاست یکی از اطراف و در نهایت علم به ملاقات حاصل می‌شود. مثلاً ساعت یک ملاقات در متن واقع محقّق می‌شود ولی مکلّف علم ندارد و ساعت دو علم اجمالی به نجاست «الف» یا «ب» حاصل می‌شود و ساعت سه علم به ملاقات حاصل می‌گردد.

بررسی صورت اوّل

چه ‌بسا این حالت عملاً بیشتر اتفاق می‌افتد و اگر مطالب مربوط به این صورت حل گردد بررسی سایر صُور نیز آسان خواهد بود.

در این حالت ابتدا علم اجمالی به نجاست حاصل می‌شود و سپس ملاقات و علم به آن حاصل می‌گردد. همان‌گونه که اشاره شد در این صورت علم اجمالی جدیدی پدید می‌آید بدین صورت که یا شیء ثالث ملاقی نجس است و یا طرف ملاقیٰ (ظرف ب) نجس است و طبق قاعده این علم اجمالی باید منجّز باشد.

فرمایش شیخ انصاری رحمه الله در صورت اوّل

شیخ انصاری رحمه الله معتقد است اجتناب از ملاقی لازم نیست؛ زیرا علم اجمالی زمانی منجّز است که مانع جریان اصول در اطراف شود، ولی اگر حتی با وجود علم اجمالی یکی از اطراف دارای اصل مؤمّن باشد علم اجمالی حکماً منحل می‌گردد و منجّزیتی نخواهد داشت و در مانحن فیه چنین است که ملاقی دارای اصل مؤمّن بلامعارض است، در نتیجه علم اجمالی دوم حکماً منحل می‌شود.

ایشان از قاعده‌ی کلّیه‌ای استفاده می‌کند که بیان می‌کند اگر نسبت اصلی به اصل دیگر نسبت مسبّب به سبب باشد، در رتبه‌ی سبب، اصل مسبّب جاری نمی‌گردد. در مانحن فیه اصل طهارتِ جاری در ملاقی مسبّب از شکّ در طهارت و عدم طهارت ملاقیٰ (ظرف الف) است و لذا اگر بتوان با اصل طهارت، تکلیف ملاقیٰ را از حیث طهارت و نجاست مشخص کرد در ملاقی شک نخواهیم کرد، بنابراین مادامی که جریان اصل در ملاقیٰ حل نشود نوبت به شکّ در طهارت و عدم آن در ملاقی و اصل جاری در آن نمی‌رسد و فرض آن است که اصل در طهارت ملاقیٰ با اصل در طهارت در ظرف «ب» متعارضند و در این مرتبه، اصلی در مرتبه‌ی ملاقی وجود ندارد تا دچار تعارض شود، لذا دو اصل در ظرف «الف» و ظرف «ب» برای همیشه ساقط می‌شوند. با سقوط اصل در طرفین، نوبت به شکّ در ملاقی می‌رسد که اصل طهارت در آن بلامعارض جاری می‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved