پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 مهر 1396
  • 2017 Sep 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 653
دیروز: 1182
ماه جاری: 1834
امسال: 167659
کل: 739533
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 29/2/1392 - 17:34
کد درس: 195 تعداد بازدید: 1040 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 95 ـ دوشنبه 23/2/92

 نقد و بررسی وجه اوّل تدلیل

اینکه بیان شد در طهارت و نجاست فی‌الجمله نظر و فهم عرفی ملاک است، قابل پذیرش است، امّا تنها فی‌الجمله نه با عرض عریضی که ذکر شد. اینکه در انفعال، رطوبت شرط است نصّ روایت است؛ قریب به این مضمون که اگر اثر نجس در ملاقِی ظاهر شد نجس می‌شود و إلا این‌گونه نیست: «إِلَّا أَنْ تَرَى أَثَراً» بنابراین مؤثریّت یک نجس در تنجیس ملاقِی که مشروط به رطوبت است از نصّ استفاده می‌شود. یا اینکه در تطهیر غَسل لازم است و نضح کافی نیست، مقتضای روایاتی است که امر به غَسل کرده‌اند و چنین نیست که از عرف اخذ شده باشد، و حتی انفعال تمام مایع با ملاقات نجس از روایات قابل استفاده است، بلکه عدم انفعال آبی که از فوق به سافل نجس برخورد می‌کند نیز از روایات قابل استفاده است.

بنابراین نمی‌توان گفت چون کثیری از مسائل طهارت و نجاست موکول به عرف است پس کیفیت اجتناب از نجس نیز موکول به فهم عرف است.

وجه دوم در مدلّل ساختن نظر سوم

از امر شارع به اجتناب، در هر موردی عرف چیزی را می‌فهمد؛ مثلاً اگر مولا بگوید: «إجتنب عن السّم و الأسد و القذر» اجتناب از هر یک با دیگری متفاوت است؛ اجتناب از سمّ با نخوردن محقّق می‌شود ولی به این معنا نیست که نمی‌توان نگاه به آن کرد یا آن را خریداری کرد، امّا در اجتناب از اسد این معنا فهمیده می‌شود که حتی نزدیک اسد نشوید و اجتناب از قذر به این معناست که خود را آلوده به آن نکنید و حتی از ملاقیِ آن نیز بپرهیزید.

شارع نیز وقتی می‌گوید «إجتنب عن ‌النجس» نحوه‌ی اجتناب را به عرف موکول کرده است؛ یعنی هم باید از خود نجس اجتناب شود و هم از ملاقیِ نجس، بنابراین اجتناب ملاقِی از شئون اجتناب از ملاقیٰ می‌باشد.

نقد و بررسی وجه دوم

این وجه نیز دارای اشکال می‌باشد. ظاهراً عبارتی با لفظ «إجتنب» در باب نجاسات وجود ندارد، مگر در دو مورد که در یک جا خصوص مادّه‌ی اجتناب به کار رفته و در جای دیگر معنای إجتنب با لفظ دیگر ذکر شده است.

مورد اوّل، آیه‌ی شریفه‌ی (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوه)  ‏است که اجتناب در اینجا از حیث نجاست نمی‌باشد و فهم عرفی در آن بیش از حرمت شرب نمی‌یابد. لذا در بحث نجاست خمر، دلیل بر نجاست خمر را آیه‌ی شریفه ندانستیم؛ نه از حیث «إجتنبوه» و نه از حیث لفظ «رجس»، بلکه دلیل بر نجاست خمر را روایات دانستیم.

مورد دوم، آیه‌ی شریفه‌ی (وَ الرُّجْزَ فَاهْجُر) می‌باشد که بعضی معتقدند مقصود از «رُجز» نجاست است و «هجران» همان معنای اجتناب را می‌رساند، ولکن نمی‌توان «رُجز» را به معنای نجاست شرعیه دانست، بلکه به معنای عذاب است؛ یعنی از اسباب عذاب دوری کنید، و نهایت آن است که بر نجاسات معنویه دلالت دارد. بنابراین اساساً چنین لفظی وجود ندارد تا وجه دوم تمام باشد.

به علاوه وجوهی برای ردّ مدّعای مذکور، در احتمال سوم ارائه شده است که در ادامه می‌آید إن‌شاءلله ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved