پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1625
دیروز: 1641
ماه جاری: 36030
امسال: 201855
کل: 773729
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 30/2/1392 - 19:00
کد درس: 194 تعداد بازدید: 1192 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 94 ـ یکشنبه 22/2/92

 مسئله‌ی حکم ملاقی با اطراف علم اجمالی، از قدیم مطرح بوده است و در مجموع عدّه‌ای قائل به لزوم اجتناب شده‌اند و برخی نیز قائل به عدم لزوم اجتناب شده‌اند. مشهور میان معاصرین عدم لزوم اجتناب می‌باشد، هرچند برخی با بیا‌ن‌هایی که ارائه کرده‌اند لزوم اجتناب را اختیار کرده‌اند. از آنجا که این مسئله‌ای مورد ابتلا می‌باشد رسیدگی به آن به صورت کامل، لازم است.

اگر بخواهیم این مسئله را ریشه‌ای بررسی نماییم باید گریزی به مباحث فقهی بزنیم و در واقع، برخی مباحث فقهی و اصولی در این مسئله تداخل کرده‌اند. ابتدا باید کیفیت سرایت نجاست به ملاقی را از بعضی ابعاد بررسی کنیم.

در اینکه فی‌الجمله نجاست به ملاقی سرایت می‌کند از مسلّمات فقه است و غیر قابل تشکیک می‌باشد، امّا اینکه حقیقت سرایت چیست و سرایت در چه مواردی رخ می‌دهد، محلّ بحث است.

اقوال در اصل سرایت

در اصل سرایت برخی قائلند سرایت جز از عین نجس، محقّق نمی‌شود. به عنوان مثال اگر بول به جایی سرایت کند آن شیء نجس می‌شود، ولی بعد از زوال بول از آن شیء هرچند به خشک شدن بول، اگر آن شیء متنجس حتی با رطوبت با شیء دیگری ملاقات کند ملاقِی نجس نمی‌شود. البته این نظر در میان فقهایی که صریحاً مسئله را مطرح کرده‌اند نظری غیر مشهور است.

بعضی دیگر قائلند متنجس اوّل، منجّس است و همین طور متنجس دوم و سوم که اگر چیزی با رطوبت با آن ملاقات کند نجس می‌شود. بعضی نیز چنین تفصیل داده‌اند که اگر متنجس مایع باشد منجّس است و اگر غیر مایع باشد چنین نیست. امّا لعلّ مشهور میان کسانی که در مسئله را صریحاً مطرح کرده‌اند آن است که متنجس منجّس است ولو با صد واسطه.

این مبحث در مسئله‌ی ما تأثیری ندارد، هرچند فی نفسه بحث حائز اهمّیتی است.

معیار کیفیت تنجّس

بحث دیگر آن است که نکته‌ی اینکه متنجّس نجس می‌شود چیست؟ و کیفیت تنجّس بر اساس چه معیاری است؟ این مبحث در مسئله‌ی ما کلیدی است و کاملاً مؤثر در بحث است. در مجموع چهار نظریه در این زمینه ابراز شده است.

نظریه‌ی اوّل: سرایت حقیقی نجاست

یک نظریه آن است که نجاست حقیقتاً به ملاقِی سرایت می‌کند و به تعبیر دیگر نجاست در ملاقیٰ به گونه‌ای منبسط و پراکنده می‌شود که حتی به ملاقیِ آن نیز می‌رسد؛ چنانکه جوهری رنگی در آب منبسط و پراکنده می‌شود وحتی ممکن است آب را تماماً به رنگ خود درآورد؛ این انبساط حقیقی است و ذرات جوهر رنگی در آب پراکنده می‌شوند. در مورد سرایت نجاست نیز حقیقتاً نجاست پراکنده و منبسط می‌شود

لذا حکمی جز حکم ملاقیٰ وجود ندارد و امر به اجتناب از ملاقیٰ در لزوم اجتناب از ملاقِی کفایت می‌کند. به تعبیر دیگر ملاقِی و ملاقیٰ صد در صد عین هم هستند و یک حکم دارند.

اگر کسی این مبنا را بپذیرد به ناچار باید قائل شود ملاقِی احد اطراف علم اجمالی نیز واجب الاجتناب است؛ زیرا چیزی جز همان طرف ملاقیٰ نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه نود و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved