پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 359
دیروز: 1413
ماه جاری: 1771
امسال: 205675
کل: 777549
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 29/2/1392 - 17:45
کد درس: 193 تعداد بازدید: 1058 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 93 ـ شنبه 21/2/92

 به نظر، اشکال اوّل سید خویی رحمه الله بر کلام محقق نائینی رحمه الله وارد است. با این حال شبهه‌ای وجود دارد که ممکن است برخی بدان گرفتار شوند، لذا مناسب است پاسخ داده شود.

شبهه و دفع آن

شبهه: گرچه در مرحله‌ی اضطرار، جامع مورد اضطرار قرار می‌گیرد؛ مثلاً کسی که تا سر حدّ هلاکت تشنه است و باید یکی از دو آب مشتبه را بنوشد مضطرّ به جامع یا همان طبیعت آب است؛ چه در إناء «الف» و چه در إناء «ب» باشد، امّا در طول این اضطرار، اضطرار دیگری پدید می‌آید که به فرد سرایت می‌کند که عبارت از آن است که هیچ‌کس قدرت اتیان جامع بما هو جامع در خارج را ندارد؛ چون ضرورتاً جامع در ضمن فرد محقَّق می‌شود، بنابراین مکلّف مضطر است فرد را اتیان کند. پس باید گفت فرد با  مشخصات آن مورد اضطرار مکلّف است و لامحاله چنین حالتی با فعلیت تکلیف قابل جمع نیست؛ زیرا اضطرار رافع تکلیف می‌باشد. بنابراین باید مانند محقّق نائینی رحمه الله به توسّط در تکلیف قائل شویم.

دفع شبهه: هرچند در طول اضطرار به جامع، اضطرار به مشخصات فردیه و بلکه اضطرار به وجود خارجی وجود دارد؛ زیرا وجود خارجی و فرد بما هو فرد رافع عطش است نه جامع، امّا وجدان می‌کنیم که خصوص این فرد مورد اضطرار نیست؛ زیرا اگر این فرد را تغییر دهیم و وجود دیگری جایگزین آن کنیم مشکل حل می‌شود و این آیت آن است که فرد بما هو فردٌ خاصٌ و متعینٌ، مورد اضطرار نیست و لامحاله با تکلیف از اجتناب از نجس واقعی تنافی ندارد.

بنابراین اشکال سید خویی رحمه الله بر کلام اخیر محقّق نائینی رحمه الله وارد است و تلاشی که برای دفع اشکال شده است ناتمام است.

اشکال دوم سید خویی بر کلام محقّق نائینی رحمه الله

چنان‌چه بپذیریم که مکلّف از باب اتفاق، حرام واقعی را انتخاب کند به واسطه‌ی آنکه مصداق مضطرٌالیه است حرمت آن زایل می‌شود و به تعبیر دیگر توسّط در تکلیف را بپذیریم، گرفتار محذوری می‌شویم که ناچار می‌شویم از اصل مبنا یعنی منجّزیت علم اجمالی رفع ید کنیم.

توضیح بیشتر آنکه: اساساً تکلیف برای آن جعل می‌شود که اراده‌ی مکلّف را سامان دهد و اراده‌ی او طبق تکلیف منقدح شود و معقول نیست که شارع تکلیفی را جعل کند و غایت آن را اختیار مکلّف قرار دهد؛ به عنوان مثال معقول نیست مولا بگوید فلان عمل حرام است مگر آنکه مکلّف انجام آن را انتخاب کند، یا بگوید فلان عمل واجب است مگر آنکه مکلّف ترک آن را اختیار کند؛ زیرا چنین تکالیفی لغو خواهد بود.

اساساً این‌گونه جعل، هیچ کلفتی نمی‌آورد و حال آنکه «تکلیف» یعنی آنچه که خود را بر اراده‌ی مکلّف تحمیل می‌کند. بنابراین در ما نحن فیه که مکلّف حرام واقعی را اختیار می‌کند و با این انتخاب، حرمت زایل می‌شود، در واقع به این معنا خواهد بود که حرمت مغیّا به انتخاب مکلّف است و چنین تکلیفی لغو می‌باشد، پس کشف می‌شود که از اوّل چنین حرمتی نبوده است و در نتیجه باید گفت علم اجمالی به تکالیف، علی کلّ تقدیرٍ نبوده است و منجّز نمی‌باشد. بنابراین از توسّط در تکلیف، عدم منجّزیت علم اجمالی پدید می‌آید ...

براي دريافت متن کامل جلسه نود و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved