پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 389
دیروز: 1499
ماه جاری: 29471
امسال: 162785
کل: 734659
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 23/2/1392 - 12:29
کد درس: 183 تعداد بازدید: 924 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 83 ـ شنبه  31/1/92
 

باید این نکته را نیز توجّه داشت که اگر کثرت اطراف به حدّی باشد که وجود تکلیف در هر طرف به خصوصه موهوم باشد و اطمینان به عدم تکلیف در آن و اطمینان به وجود تکلیف در بقیه‌ی اطراف باشد، نیازی به اصالة البرائة از حیث تکلیف مورد اشتباه وجود ندارد؛ زیرا فرض آن است که اطمینان وجود دارد که تکلیف در طرف مورد ابتلا وجود ندارد و با وجود اطمینان نیازی به اصالة البرائة نیست.

معیار شبهه‌ی غیر محصوره از نظر محقّق نائینی رحمه الله

محقّق نائینی رحمه الله معتقدند اگر کثرت اطراف به حدّی باشد که مستلزم عدم قدرت عادیه بر مخالفت قطعیه باشد، شبهه را غیر محصوره می‌دانیم، هرچند هر یک از اطراف به خصوصه مقدور باشد امّا قدرت بر امتثال همه‌ی اطراف به طور عادی نباشد، ولو قدرت عقلی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال کسی یقین دارد یکی از پاکت‌های شیری که در شهر توزیع شده است نجس است. در این حالت اگر هر طرف را به تنهایی در نظر بگیریم قدرت بر مخالفت آن وجود دارد، امّا اگر تمام اطراف را در نظر بگیریم، مکلّف قدرت عادی بر مخالفت قطعیه‌ی آن ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند همه‌ی شیرهای توزیع شده را مصرف کند یا مثلاً همه‌ی شیرها را مجتمعاً مصرف کند.

در این صورت به واسطه‌ی کثرت اطراف، قدرت عادی بر مخالفت قطعیه وجود ندارد؛ یعنی به گونه‌ای نیست که شخص بتواند قطع پیدا کند که مرتکب حرام شده است، در نتیجه مخالفت قطعیه حرام نیست؛ به دلیل اینکه اساساً مقدور نیست، و بالتبع موافقت قطعیه نیز واجب نخواهد بود؛ زیرا وقتی مخالفت قطعیه حرام نباشد معنایش آن است که اصول در اطراف شبهه تعارضی ندارند و در نتیجه مکلّف در بعضی از اطراف می‌تواند اصل مؤمّن اجرا کند و مرتکب آن شود و معنای آن عدم وجوب موافقت قطعیه است و موافقت احتمالیه نیز قهراً رخ می‌دهد.

توضیح بیشتر کلام محقّق نائینی رحمه الله

فرمایش محقّق نائینی رحمه الله دارای دو رکن است:

  1.  مخالفت قطعیه به طور عادی ممکن نباشد.
  2.  عدم امکان مخالفت قطعیه ناشی از کثرت اطراف باشد.

با وجود این دو رکن می‌توان شبهه را غیر محصوره دانست، امّا با فقدان هر یک از دو رکن نمی‌توان شبهه را غیر محصوره دانست.

به عنوان مثال اگر در یک کومه گندم، یک دانه‌ گندم نجس وجود داشته باشد، طبق معیار محقّق نائینی رحمه الله شبهه محصوره است؛ زیرا قدرت بر مخالفت تمام اطراف وجود دارد؛ به دلیل آنکه مکلّف می‌تواند همه‌ی گندم‌ها را مصرف کند و مخالفت قطعیه نماید.

این فرمایش محقّق نائینی رحمه الله مورد اشکال اعاظم اصول قرار گرفته است. محقّق عراقی، سید خویی و امام خمینی رحمه الله بر کلام محقّق نائینی رحمه الله اشکال وارد کرده‌اند.

اشکال مرحوم امام بر معیار محقّق نائینی رحمه الله

اولاً: اینکه ملاک را آن دانستید که به واسطه‌ی کثرت اطراف، قدرت عادیه بر مخالفت قطعیه نباشد، مقصود از قدرت عادیه، ‌قدرت عادیه دفعتاً است یا اعمّ از قدرت عادیه‌ی دفعیه و تدریجیه است؟

اگر مراد قدرت عادیه و دفعیه باشد بسیاری از شبهات محصوره را باید غیر محصوره دانست؛ زیرا معمولاً با کثرت اطراف، در یک آنْ مکلّف نمی‌تواند با همه‌ی اطراف مخالفت کند. فرضاً اگر بدانیم گوسفندی حرام گوشت در میان پنجاه عدد گوسفند وجود دارد، نمی‌توان در یک آنْ همه‌ی گوسفندان را مصرف کرد. پس لامحاله باید بیشتر شبهات محصوره را غیر محصوره بدانید، در حالی‌ که به نظر نمی‌رسد بتوان به آن ملتزم شد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved