پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 505
دیروز: 1001
ماه جاری: 2687
امسال: 168512
کل: 740386
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 13:44
کد درس: 178 تعداد بازدید: 1141 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 82 ـ سه شنبه 27/1/92

 پاسخ اشکال دوم

مرحوم امام و دیگران در صدد دفع این اشکال برآمده‌اند که خلاصه‌ی پاسخ آنان چنین است:

اگر هر یک از اطراف را منضمّاً به دیگری در نظر بگیریم و اطمینان‌ها را کنار هم قرار دهیم با علم اجمالی به وجود حرام در اطراف، در تناقض خواهد بود و این یک مطلب بدیهی است و إن شئتم قلتم: اساساً‌ چنین اطمینانی حاصل نمی‌شود. آیا می‌شود هزار اطمینان منضمّاً به هم حاصل شود که حرام در هیچ‌کدام نیست، امّا علم وجود داشته باشد که حرام در میان آنها وجود دارد؟! خیر،‌ چنین اطمینانی حاصل شدنی نیست. بنابراین مقصود آن است‌ که هر دو مورد را که مکلّف در نظر می‌گیرد اطمینان دارد که تکلیف معلوم در آن نیست بلکه در سایر اطراف است.

فرضاً اگر هزار گوسفند در شهر باشند که می‌دانیم یکی از آنها حرام است، آیا می‌توان گفت گوسفندی که با آن برخورد کرده‌ایم همان گوسفند حرام‌اللحم است؟ خیر، اطمینان وجود دارد که گوسفند حرام‌اللحم در سایر اطراف است.

اگر هر یک از اطراف را به این نحو در نظر بگیریم این اطمینان وجداناً حاصل می‌شود.

شاهد روشن بر این معنا آن است ‌که: اطراف شبهه‌ی غیر محصوره ‌به گونه‌ای است که در هر یک از آنها قطعاً احتمال عدم تکلیف وجود دارد و کسی منکر آن نیست. بنابر‌این قطع وجود دارد که احتمال دارد تکلیف در این طرف خاص نباشد و یا به تعبیری دیگر، قطعاً این احتمال داده می‌شود که تکلیف در این طرف خاص نباشد، حال اگر سراغ طرف دیگر برویم قطعاً ‌احتمال می‌دهیم تکلیف در آن نباشد. همین‌طور طرف سوم و چهارم و... و طرف نهصد و نود و نهم و طرف هزارم،‌ قطعاً ‌احتمال می‌دهیم تکلیف در آن نباشد.

از سوی دیگر علم و قطع داریم که تکلیف در این مجموعه‌ی هزار عددی وجود دارد. چگونه این قطع با هزار احتمال عدم حکم جمع می‌شود؟ هزار احتمال عدم وجود تکلیف با قطع به تکلیف تنافی ندارد؛ زیرا علی الفرض هزار احتمال را منضمّاً ‌در نظر نمی‌گیریم، بلکه هر فرد را به طور مجزّا و جدا جدا در نظر می‌گیریم، لامحاله مانعی ندارد که هر یک از این هزار احتمال مستقلّ، با علم به وجود تکلیف در میان آنها جمع شود.

بنابراین اشکالی که مرحوم حاج شیخ عبد الکریم و دیگران مطرح کردند دفع می‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و دوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved