پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 1 آذر 1396
  • 2017 Nov 22
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 107
دیروز: 1633
ماه جاری: 106
امسال: 237319
کل: 809193
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 13:41
کد درس: 177 تعداد بازدید: 1163 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 81 ـ دوشنبه  26/1/92

 شبهه‌ی غیر محصوره

این مسأله، بحثی ریشه‌دار و طویل‌الذیل در اصول است. در این‌باره از دو جهت باید بحث صورت گیرد:

1ـ تعریف شبهه‌ی غیر محصوره؛

2ـ حکم شبهه‌ی غیر محصوره.

تعاریف متعدّدی از سوی أعلام ارائه شده است. البتّه برخی از تعاریف اهمّیت چندانی ندارد تا مورد بررسی قرار گیرد و تنها به بررسی چند مورد از آنها می‌پردازیم.

تعریف اوّل: إنّ الشبهة غیر المحصورة ما یعسّر عَدُّها

شبهه‌ی غیر محصوره شبهه‌ای است که شمارش اطراف آن سخت است؛ یعنی اگر کسی درصدد شمارش آن برآید در سختی و تنگنا قرار می‌گیرد.

اشکال اوّل بر تعریف اوّل

عُسر عَدّ و شمارش، ضابطه‌مند نیست تا خودش بتواند ضابطه‌ی شبهه‌ی غیر محصوره قرار گیرد. سختی شمارش نسبت به افراد و أزمان، متفاوت است؛ ممکن است ذهن کسی در شمارش ورزیده‌ باشد و به ندرت در شمارش به سختی بیافتد ولی در مقابل، برخی چنین ذهن ورزیده‌ای در شمارش نداشته باشند. از حیث أزمان نیز متفاوت است؛ آیا مقصود، سخت بودن شمارش در زمان کوتاه است یا در بلند مدت؟ مثلاً‌ شمارش هزار شیء در ده دقیقه سخت است امّا در یک ساعت سخت نیست.

بنابراین عُسر العدّ نمی‌تواند میزانی برای شناخته شدن شبهه‌ی غیر محصوره باشد.

دفع اشکال

می‌توان این‌گونه پاسخ داد که مراد از عُسر شمارش، عرفی است؛ یعنی نسبت به افراد متوسط و زمان‌هایی که عرفاً برای شمارش قرار می‌دهند نباید سخت باشد.

اشکال دوم بر تعریف اوّل

این تعریف جامع و مانع نیست؛‌ زیرا اگر فرض کنیم در شهری، گوسفندی از میان هزار گوسفند حرام باشد فقها آن را شبهه‌ی غیر محصوره می‌دانند در حالی‌ که شمارش آنها سخت نیست، از سویی اگر بدانیم یک دانه گندم از یک میلیون دانه‌ی گندم حرام است فقهای بزرگوار آن ‌را شبهه‌ی محصوره دانسته‌اند، با اینکه شمارش آن به مراتب از مثال قبلی سخت‌تر است.

پس این تعریف جامع و مانع نیست. در حقیقت این معیار با آنچه فقها فرموده‌اند مطابق نیست ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتاد و یکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
پاداش كسي كه گره از كار مؤمني بگشايد چيست؟
امام رضا (ع): هر كه گره از كار مؤمنى بگشايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد.
منتخب ميزان الحكمة،270
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved