پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1650
دیروز: 1641
ماه جاری: 36055
امسال: 201880
کل: 773754
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 13:37
کد درس: 176 تعداد بازدید: 1166 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 80 ـ سه شنبه  20/1/92

 تـکـملـة

بیان شد اگر یکی از اطراف علم اجمالی عقلاً یا عملاً خارج از ابتلا باشد، علم اجمالی مؤثر نخواهد بود. مقصود از خروج عقلی یعنی ارتکاب آن طرف ناممکن باشد و مقصود از خروج عملی یعنی در خارج اتفاق نمی‌افتد که فرد مبتلا به ارتکاب آن طرف شود.

مرحوم نائینی رحمه الله در فوائدالأصول تکمله‌ای ذکر کرده‌اند که محقّق عراقی رحمه الله و دیگران نیز به آن تکمله توجّه کرده‌اند و مناسب است آن تکمله را ذکر کنیم.

این تکمله دارای دو مطلب است:

مطلب اوّل آن است که اگر چیزی از اطراف علم اجمالی شرعاً غیر مقدور باشد مانند جایی است که تکویناً غیر مقدور است و در نتیجه علم اجمالی منجّز نخواهد بود. به عنوان مثال اگر مکلّف علم اجمالی به نجاست إناء ملک خود یا نجاست إنائی که ملک دیگری است پیدا کند به نحوی که عادتاً بعید است مکلّف به آن إناء ابتلا پیدا کند، مرحوم نائینی معتقد است در این حالت چون مکلّف شرعاً بر تصرّف در إناءِ غیر قدرت ندارد، این عدم تصرّف به منزله‌ی عدم قدرت تکوینی است و در نتیجه علم اجمالی منجّز نخواهد شد؛ به دلیل اینکه اصل عملی در إناءِ غیر جاری نیست؛ زیرا جریان اصل عملی در آن دارای اثر نیست چون به هر حال تصرف در آن حرام است.

فرضاً اگر قاعده‌ی طهارت در إناءِ غیر جریان پیدا کند باز هم مکلّف نمی‌تواند در آن إناء تصرف کند؛ زیرا غصب است که شرعاً‌ حرام است. به ناچار اصل مؤمّن نسبت به إناء ملک خود بدون معارضه با اصلِ در إناء غیر، جاری خواهد بود و می‌تواند در إناء خودش تصرّف کند.

البتّه باید توجه داشت به نظر محقق نائینی رحمه الله زمانی اصل عملی در إناء غیر، جاری نیست که ابتلای مکلّف به إناء غیر، بعید باشد و إلا اگر بعید نباشد و احتمال عقلایبی در ابتلای به آن برود، مثلاً إناء به او هبه شود یا در اختیار او قرار بگیرد یا فروخته به او شود و ...، اصل در آن جاری می‌شود و معقول است و در نتیجه با اصلِ طرف دیگر معارضه می‌کند و بالجمله تکلیف به اجتناب از این طرف علی تقدیر نجاست در آن، قبیح نیست.

مطلب دوم آن است که اگر احد اطراف علم اجمالی به گونه‌ای باشد که ابتلای فرد به آن بعید باشد هرچند مانع شرعی وجود ندارد، علم اجمالی منجّز نیست؛ مثلاً ‌فرد علم دارد یا إناء مقابل او نجس است یا خاک کوچه و خیابان نجس شده است و بعید است که این فرد از خاک کوچه و خیابان برای تیمّم یا سجده استفاده کند. در این حالت دو وجه وجود دارد:

وجه اوّل اینکه این بُعد را مانع از تنجیز ندانیم؛ زیرا احتمال می‌رود این فرد بر خاک کوچه و خیابان تیمّم کند و یا بر آن سجده نماید.

وجه دوم اینکه چه بسا همین اندازه از بُعد، در عدم تنجیز و عدم اجرای اصل در خاک کوچه و اجرای اصل در إناء مقابل خود، کافی باشد.

مقرّر محترم در فوائدالأصول بیان کرده‌اند: محقق نائینی رحمه الله در نهایت به این نتیجه رسیدند که در این موارد نیز از آنجا که تکلیف نسبت به چیزی که بعید است فرد به آن مبتلا شود مستهجن است، چنین خروجی از محلّ ابتلا را موجب عدم تنجیز علم اجمالی دانسته‌اند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هشتادم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved