پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 22 آذر 1396
  • 2017 Dec 13
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1508
دیروز: 1864
ماه جاری: 25738
امسال: 262951
کل: 834825
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 13:07
کد درس: 175 تعداد بازدید: 1201 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 79 ـ دوشنبه  19/1/92

 نقد و بررسی کلام شیخ رحمه الله در تمسّک به اطلاقات در شبهه‌ی مفهومیه‌ی خروج عملی از ابتلا

محصّل کلام شیخ آن بود که اگر به نحو شبهه‌ی مفهومیه شک شود إنائی که مثلاً در اصفهان است مورد ابتلا است یا خیر، باید به «اجتنب عن النجس» به عنوان دلیل دارای اطلاق رجوع کرد. ولکن باید گفت هرچند مرجع در زمان شک، اطلاق است امّا این نکته در رجوع به اطلاق وجود دارد که کلام باید از حیث مورد نظر در مقام بیان باشد. اگر کلامی از حیث این‌که از آن اطلاق گرفته می‌شود در مقام بیان نباشد تمسّک به آن صحیح نیست.

به عنوان مثال خداوند متعال درباره‌ی سگ‌های معلَّم می‌فرماید: (كُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُم‏)؛ «از آنچه سگ‌های شکاری برای شما می‌گیرند بخورید». در این آیه نمی‌توان به اطلاق (كُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُم‏) تمسّک کرد و حکم کرد که حتی جای دهان سگ نیز بدون شستشو قابل اکل است؛ زیرا آیه‌ی شریفه از حیث طهارت و نجاست در مقام بیان نیست بلکه از حیث میته و عدم میته بودن در مقام بیان است، لهذا به اطلاقات أدلّه‌ای که ملاقی کلب را نجس می‌داند مراجعه می‌شود.

در ما نحن فیه نیز دلیلی که می‌گوید: «اجتنب عن النجس» از حیث خروج از محلّ ابتلا و عدم آن در مقام بیان نیست و نگاهی به این جهت ندارد و مسئله‌ی خروج از محلّ ابتلا کاملاً عقلی است و شارع متصدی بیان آن نشده است. لامحاله با شک نمی‌توان به اطلاق آن رجوع کرد؛ به دلیل اینکه شارع اساساً در صدد بیان وظیفه در این موارد نبوده است و لذا کلام شارع نمی‌تواند مرجع قرار گیرد، نظیر آیه‌ی (كُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُم‏) از حیث طهارت محلّ تماس دهان سگ.

نظر مختار در شبهه‌ی مفهومیه‌ی خروج از محلّ ابتلا

آنچه تاکنون بیان کردیم بنابر ممشا و مبنای قوم بود، امّا به نظر ما در شمول أدلّه‌ی برائت و طهارت و اصول مؤمّنه نسبت به اطراف علم اجمالی قصوری وجود ندارد و تنها استهجان عرفی ما را از مراجعه به أدلّه‌ی مؤمّنه در اطراف عام اجمالی باز می‌دارد و این مربوط به مواردی است که استهجان عرفی احراز گردد، ولی در مواردی که استهجان عرفی احراز نشود حتی اگر مشکوک باشد مرجع ما أدلّه‌ی برائت و طهارت خواهد بود. بدین جهت می‌گوییم: زمانی که مکلّف علم اجمالی به نجاست إناء مقابل خود یا اناء در اصفهان دارد و شک دارد که إناء در اصفهان مورد ابتلا است یا خیر، ولو شک ناشی از شبهه‌ی مفهومیه باشد اطلاق أدلّه‌ی برائت و طهارت نسبت به هر دو طرف استهجان نخواهد داشت و اگر در چنین مواردی شارع بگوید می‌توانید هر دو را مرتکب شوید عقلا آن را قبیح و زشت نمی‌شمارند.

بنابراین برخلاف کلام شیخ در مواردی که شکّ در ابتلا از جهت شبهه‌ی مفهومیه باشد مرجع ما أدلّه‌ی مؤمّنه و اصول نافیه است. آری بنابر مبنای قوم طبق اشکال آخر یعنی در مقام بیان نبودن أدلّه، می‌توان به أدلّه‌ی برائت و طهارت نیز رجوع کرد، امّا بین مبنای مختار و مبنای قوم تفاوت بسیاری وجود دارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved