پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 20 آذر 1396
  • 2017 Dec 11
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1444
دیروز: 1652
ماه جاری: 22032
امسال: 259245
کل: 831119
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 13:01
کد درس: 161 تعداد بازدید: 1161 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 77 ـ شنبه  17/1/92

 نقد و بررسی فرمایش محقّق عراقی رحمه الله

اینکه محقّق عراقی رحمه الله فرمودند اگر کلام محفوف به چیزی باشد که شکّ در قرینیّت آن وجود دارد ولو بدواً، مانع از انعقاد ظهور برای کلام می‌شود، قابل قبول نیست؛ به چه دلیل صِرف وجود چیزی که شکّ در قرینیّت آن بدواً وجود دارد مانع از انعقاد ظهور می‌باشد؟ این ادّعا هیچ برهانی ندارد و تنها مدرک آن می‌تواند وجدان باشد؛ زیرا ظهورات امور وجدانیه هستند، و می‌دانیم اگر به کلامی برخورد کنیم که محفوف به چیزی است که احتمال قرینیّت آن وجود دارد امّا احتمال بدوی بوده و با تأمّل زائل می‌شود، قطعاً وجدان عرفی بعد از زوالِ این احتمال آن است ‌که ظهور منعقد می‌شود و مستقرّ خواهد بود و آنچه معروف است که: «احتمال قرینیّتِ موجود، موجب عدم انعقاد ظهور می‌شود» احتمال مستقرّ است نه احتمال بدوی زائل با تأمّل.

این سخن نظیر کلامی است که گاهی در مسئله‌ی انصراف بدین صورت گفته می‌شود: فلان لفظ گرچه مطلق است امّا به افراد خاصّی انصراف دارد، سپس می‌گویند چون این انصراف بدوی است در اخذ اطلاق مُضرّ نخواهد بود. ما نحن فیه نیز چنین است؛ یعنی خروج از محل ابتلا گرچه بدواً قرینیت برای تخصیص ادلّه‌ی احکام دارد ولی چون این قرینیت مستقر نیست و علی‌الفرض با تأمّل زائل می‌شود مانعی از تمسّک به اطلاق وجود ندارد. در نتیجه اشکال محقّق عراقی از این نظر بر کلام محقّق نائینی وارد نیست.

 نقد و بررسی فرمایش محقّق نائینی رحمه الله

محقّق نائینی رحمه الله در انتهای کلام خود «فتأمّل» ذکر کردند؛ چه‌بسا اشاره به این مطلب باشد که این ادّعا که اگر مخصّص متّصل دارای مراتب باشد و بعض مراتب آن یقینی باشد و خروج بعض مراتب مشکوک باشد می‌توان در مراتب مشکوک به عموم عام و اطلاق مطلق رجوع کرد، با فهم عرفی سازگار نیست. در چنین مواردی با تطبیق بر مثال، مطلب واضح‌تر خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر حاکمی به مأمور اخذ مالیات فرمان بدهد «از هر عابری مالیات بگیر، مگر از علما» طبق فرض، علما مخصّص متّصل است که دارای مراتب مختلف است. قدر متیقن از کسانی که از لزوم اخذ مالیات خارجند علمای داری مراتب بالا هستند و اگر در مورد علمای مراتب پایین شک وجود داشته باشد آیا این مأمور به عموم عام رجوع می‌کند یا به اطلاق خاص رجوع می‌کند؟ اگر نگوییم به اطلاق خاص (علما) رجوع می‌کند حداقل آن است که این مأمور دچار سرگردانی می‌شود و نمی‌داند مرجع او چیست و لذا باید به اصول عملیه یا ادلّه‌ی دیگر رجوع کند.

لذا نمی‌توان گفت اگر مخصّص ذات تشکیک بود در مراتب مشکوک به عموم عام رجوع می‌شود؛ زیرا خلاف وجدان عرفی است. با دقّت در ارتکازات عرفیه می‌توان به تحلیل صحیح در این مسئله دست یافت.

تاکنون سخن شیخ تثبیت شده است؛ یعنی با شکّ در خروج از ابتلا، مرجع ما اطلاق ادلّه‌ی تکالیف یا «إجتنب عن النجس» است؛ زیرا مخصّص بودن خروج از محلّ ابتلا، به منزله‌ی مخصّص منفصل است که با چیدن صغریٰ و کبریٰ حاصل می‌شود و اجمال مخصّص منفصل به عام و مطلق سرایت نمی‌کند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved