پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 241
دیروز: 1499
ماه جاری: 29323
امسال: 162637
کل: 734511
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 9/2/1392 - 18:20
کد درس: 160 تعداد بازدید: 1272 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 76 ـ سه شنبه 22/12/91

 بیان دیگری از محقّق نائینی در دفاع از شیخ رحمهما الله

محقّق نائینی رحمه الله معتقدند حتی اگر قائل شویم درک عقلی (در مورد شرطیت مورد ابتلا بودنِ اطراف) به منزله‌ی مخصّص متّصل باشد، در ما نحن فیه خصوصیتی وجود دارد که مانع اجمال عام یا مطلق نخواهد شد و در مثال مذکور می‌توان به اطلاق «اجتنب عن النجس» در مورد شک، تمسّک کرد؛ زیرا در مواردی اجمال مخصّص متّصل به عام و مطلق سرایت می‌کند که مخصّص در متن واقع مقدار معیّنی داشته باشد ولی نزد ما مردّد باشد، مانند «اکرم کلّ عالم الّا الفساق» که نمی‌دانیم شامل عالمِ مرتکب صغیره نیز می‌شود یا خیر، زیرا نمی‌دانیم فاسق برای مرتکب هر گناهی وضع شده یا برای مرتکب خصوص کبیره وضع شده است. در این مثال که فی‌الواقع معنای فاسق، مشخص و معیّن است ولی ما نمی‌دانیم موضوعٌ له آن چیست، اجمال مخصّص متّصل به عام و مطلق سرایت می‌کند و در ما نحن فیه اگر فرض شود که ندانیم معنای فاسق چیست نمی‌توانیم برای اکرام مرتکب صغیره به عموم مذکور تمسّک کنیم.

ولی اگر مخصّص فی‌الواقع معیّن نباشد بلکه مفهومی باشد که در ذاتش دارای مراتب است و مفهومی کشش‌دار ‌باشد، قاعده‌ی فوق جریان ندارد. اگر مولایی بگوید «أعط کلّ شخصِ درهماً الّا العالم، فأعطه درهمین» مفهوم عالم دارای تشکیک و مراتب است. اگر یقین داشته باشیم بعضی مراتب آن از عموم عام یا اطلاق مطلق خارج است و در خروج بعضی مراتب آن دچار شک شویم، نسبت به مراتب مشکوکه می‌توان به عموم عام یا اطلاق مطلق رجوع کرد و اجمال مخصّص متّصل، به عام یا مطلق سرایت نمی‌کند و ما نحن فیه چنین است؛ زیرا ولو عقل حکم می‌کند در موارد خروج از ابتلا علم اجمالی منجّز نیست، ولی این مفهوم ذات تشکیک است و مصادیق آن دارای مراتب است و بعضی مراتب آن قطعاً از اطلاق دلیل خارج است مانند اناء در چین، امّا اگر شک شود که مثلاً اناء در اصفهان نیز از محلّ ابتلا خارج است یا خیر، می‌توان به عام یا مطلق رجوع کرد.

نتیجه آنکه حتی اگر مخّصص متّصل، حکم عقلی باشد سخن شیخ صحیح است و می‌توان به اطلاق تمسّک کرد؛ زیرا در حقیقت وقتی مخصّص ذات مراتب باشد با شکّ در خروج یک مرتبه از اطلاق، به تخصیص زائد باز می‌گردد و هنگام شکّ در تخصیص زائد باید به عام رجوع کرد، «فتأمّل» ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved