پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 شهريور 1396
  • 2017 Sep 19
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 617
دیروز: 859
ماه جاری: 27417
امسال: 160731
کل: 732605
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 12:59
کد درس: 159 تعداد بازدید: 1231 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 75 ـ دوشنبه 21/12/91

 پاسخ نقض دوم

اوامر و نواهی برای تکمیل نفوس از طریقِ اختیار، تشریع شده‌اند و غرض از آنها تحقّق مأمورٌ به و عدم تحقّق منهیٌ عنه با اختیار مکلّف است. بنابراین آنچه باید از طرف پرورد‌گار صادر شود آن است که  شارع باید کاری کند اگر مکلّف بخواهد امتثال اوامر و نواهی کند این امکان برای او وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت امکان امتثال اختیاری از روی جبر و قهر، امری غیر ممکن است. آنچه که در اوامر و نواهی وجود دارد لزوم امتثال تشریعی است که در لباب، به این امر برمی‌گردد که مکلّف بتواند از امر و نهی مولا منبعث و منزجر شود و چنین چیزی در صورت علم پروردگار به عصیان مکلّف وجود دارد؛ زیرا هرچند خداوند می‌داند این فرد با اختیار خودش منبعث و منزجر نمی‌شود، امّا اگر امر یا نهی کند امکان انبعاث و انزجار برای مکلّف حاصل است و همین امکان، غرض از امر و نهی است که حتی در صورت علم به عدم انزجار عملی، منتفی نمی‌شود. نتیجه آنکه امر و نهی در چنین شرایطی لغو نخواهد بود.

مرحوم سید خویی راه حلّ دیگری نیز در رابطه با این اشکالات مطرح کرده‌اند که آن را در دوره‌ی سابق مورد نقد و بررسی قرار دادیم و راه حلّ ایشان را تمام ندانستیم. لذا جهت اختصار از ذکر آن خود‌داری می‌کنیم.

همان‌گونه که در خروج از ابتلای عقلاً، بیان کردیم که با جریان اصل مؤمّن در یک طرف بلامعارض، علم اجمالی فاقد اثر می‌شود، در مورد خروج عملی از محلّ ابتلا نیز می‌توان گفت اصل مؤمّن در یک طرف بدون معارض جاری خواهد شد و در نتیجه علم اجمالی فاقد اثر می‌گردد.

نتیجه آنکه: اگر یکی از اطراف علم اجمالی از محلّ ابتلا خارج باشد (عملاً یا عقلاً) علم اجمالی منجّز نخواهد بود؛ زیرا علم به تکلیف فعلی علیٰ کلّ تقدیرٍ نخواهد بود.

شبهه‌ی مفهومیه و مصداقیه‌ی خروج از محلّ ابتلا

مرحوم شیخ انصاری مسئله‌ای را طرح کرده‌اند که اگر در موردی شک رخ دهد که آیا خارج از محلّ ابتلا است یا خارج نیست، مکلّف چه وظیفه‌‌ای دارد؟

به تعبیر اصولیون شک یا به نحو شبهه‌ی مفهومیه و یا به نحو شبهه‌ی مصداقیه است، که در ما نحن فیه با تسامح و جری بر منوال قوم این دو قسم را چنین می‌توان توضیح داد:

گاهی مکلّف نمی‌داند خروج از ابتلا به چه معناست و از این جهت شک دارد که آیا أحد اطراف علم اجمالی خارج از محلّ ابتلا است یا خیر. در این صورت که شک ناشی از اجمال مفهومی است آن را شبهه‌ی مفهومیه‌ی خروج از محلّ ابتلا می‌نامیم.

ولی گاهی مکلّف حقیقت و معنای خروج از ابتلا را به خوبی می‌داند و فرضاً می‌داند که اگر اناء مورد نظر در سه کیلومتری او واقع شده باشد از محلّ ابتلای او خارج است، امّا نمی‌داند اناء مورد نظر چه مقداری از او فاصله دارد. در این حالت، شبهه را شبهه‌ی مصداقیه‌ی خروج از محلّ ابتلا می‌نامیم ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved