پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 269
دیروز: 1499
ماه جاری: 29351
امسال: 162665
کل: 734539
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 7/2/1392 - 12:58
کد درس: 158 تعداد بازدید: 1268 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 74 ـ یکشنبه 20/12/91

 خروج بعض اطراف علم اجمالی از ابتلا

گاهی تمام اطراف علم اجمالی مورد ابتلای مکلّف است، مانند جایی ‌که می‌داند یکی از دو إناءِ مقابل او نجس است، در این صورت علم اجمالی منجّز است و اصول مؤمّنه جاری نمی‌شود. امّا گاهی علم اجمالی به گونه‌ای است که أحد اطراف آن خارج از ابتلا است.

خروج از ابتلا بر دو قسم است: 1ـ خروج از ابتلا‌ عقلاً؛ 2ـ خروج از ابتلا عملاً.

خروج از ابتلا عقلاً

مقصود از چنین خروجی آن است که از نظر عقلی محال باشد طرف مذکور، مورد ابتلا قرار گیرد؛ مثلاً کسی علم اجمالی پیدا می‌کند یا غذایی که مقابل او قرار دارد نجس است یا غذایی که توسط حیوانی خورده شده است نجس بوده است، روشن است غذایی که توسط حیوان خورده شده است و از بین رفته است عقلاً ‌نمی‌تواند محلّ ابتلای مکلّف باشد.

 در چنین صورتی ظاهراً همگان اتفاق دارند که علم اجمالی منجّزیت ندارد. و از وجوه عدم منجّزیت چنین عملی می‌تواند بیانی باشد که محقّق نائینی رحمه الله مطرح کردند و ما نیز پذیرفتیم، که علم اجمالی زمانی منجّز است که علم به تکلیف فعلی علیٰ کلّ تقدیرٍ باشد؛ یعنی معلوم در هر طرف باشد قابلیت فعلیت داشته باشد و در مثال مذکور، علم اجمالی توانایی تنجیز ندارد؛ زیرا علم به تکلیف فعلی علیٰ کلّ تقدیرٍ نمی‌باشد؛ ‌به دلیل آنکه اگر نجاست در غذایی باشد که از بین رفته است تکلیف فعلی به وجود نمی‌آورد.

در مثال دیگری می‌توان گفت کسی که علم اجمالی دارد یا خوردن إناء مقابل او حرام است یا عملی که مقدور او نمی‌باشد بر او واجب است، علم اجمالی در اینجا نیز منجّز نیست.

اشکال

هرچند در طرف غیر مقدور عقلاً، ‌تکلیف فعلی وجود ندارد زیرا شرط تکلیفْ قدرت است و بلکه شرط خطابْ قدرت است، امّا از آنجا که ملاک تکلیف می‌تواند موجود باشد در نتیجه روح تکلیف زنده است و علم اجمالی در چنین مواردی به منزله‌ی علم به تکلیف فعلی در هر تقدیر است و لذا منجّز است.

به عنوان مثال: فردی علم اجمالی دارد یا إناء مقابل او محرّم‌الأکل است یا إنائی که عقلاً به آن دسترسی ندارد محرّم‌الأکل است. گرچه نسبت به إنا‌ء خارج از ابتلا تکلیفی وجود ندارد زیرا قدرت یا شرط تکلیف یا شرط خطاب است، ولی ملاک تکلیف وجود دارد؛ زیرا إناء خارج از محلّ ابتلا مشتمل بر مفسده‌ی ملزمه‌ی لازم‌الإجتناب است و روح تکلیف در آن وجود دارد و همین ‌که یک طرفِ علم اجمالی دارای روح تکلیف باشد ولو خطاب نداشته باشد و طرف دیگرِ آن امکان تکلیف خطابی داشته باشد، منجّز خوهد بود.

به تعبیر دیگر در صورتی ‌که یکی از دو طرف یا حتّی دو طرف علم اجمالی واجد ملاک تکلیف باشد در منجّزیتِ آن کافی خواهد بود و لذا خروج از محلّ ابتلا عقلاً‌ مانع از منجّزیت علم اجمالی نمی‌باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved