پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 224
دیروز: 1413
ماه جاری: 1636
امسال: 205540
کل: 777414
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/12/1391 - 17:17
کد درس: 154 تعداد بازدید: 1054 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 71 ـ یکشنبه 13/12/91

 نقد و بررسی فرمایش محقّق خویی رحمه الله

به چه دلیل در مواردی که اصول عرضی هم‌سنخ هستند اصل طولی را جاری می‌دانید و اگر اصول عرضی غیر هم‌سنخ باشند و مؤدّای اصل طولی مانند اصل عرضی باشد آن اصل طولی را جاری نمی‌دانید؟!

به تعبیر دیگر بیان شد: زمانی که شکّ در نجاست ماء یا لباس وجود دارد، قاعده‌ی طهارت در هر دو ساقط می‌گردد ولی نسبت به ظرف آبْ قاعده‌ی حلّیت بدون معارض جاری است، ولی در جایی که اصول عرضیّه غیر متسانخ باشند مانند دو إنائی که یکی محتمل‌النجاسة و دیگری محتمل‌الغصبیة باشد، اصالة‌الحلّیة در محتمل‌الغصبیة با اصالة‌الطّهارة در محتمل‌النجاسة سقوط می‌کنند ولی در ماء محتمل‌النّجاسة، اصالة‌الحلّیة که اصل طولی است جاری نمی‌شود؛ تفاوت این دو مثال در چیست؟

سید خویی رحمه الله بیانی ارائه کردند و فرمودند: در مواردی که اصول عرضیّه غیر متسانخ هستند علم اجمالی موجب سقوط هر سه اصل می‌گردد و در حقیقت اصالة‌الحلّیةِ طولی با اصالة‌الحلّیة‌ِ عرضی و حتّی اصالةالطهارةِ عرضی با یکدیگر درگیر و ساقط می‌گردند، در حالی‌که می‌توان همین بیان را در مواردی که اصول عرضیّه متسانخ هستند نیز جاری کرد؛ یعنی در موردی که علم اجمالی به نجاست آب یا لباس وجود دارد و اصل عرضی در هر دو، قاعده‌ی طهارت است و اصل طولی در آب اصالة‌الحلّیة است، تعارض سه‌جانبه می‌تواند جاری باشد و علم اجمالی می‌تواند موجب شود اصالة‌الحلّیة در آب با دو اصالة‌الطهارة‌ِ عرضی درگیر شود و ساقط گردند؛ چرا این بیان را در اینجا ذکر نفرمودند؟!

در کلام سید خویی رحمه الله تفاوتی میان این دو مورد ذکر نشده است و بیان مذکور اگر صحیح باشد اختصاص به جریان اصل طولی در جایی ‌که اصول عرضیّه غیر متسانخ هستند ندارد، بلکه حتّی در جایی‌ که اصول عرضیّه متسانخ باشند بیان فوق جاری است. اکنون باید دید حقّ مطلب کدام است؟

در میان اقوالی که ذکر شده است به یاد ندارم کسی قائل شود در اصول عرضیّه‌ی غیر متسانخ به نحوی که ما ذکر خواهیم کرد، اصل طولیِ نافی جاری است.

به نظر می‌رسد هر جا اصل طولی وجود داشته باشد بعد از سقوط اصل عرضیْ جاری خواهد بود. نکته‌ی آن نیز همان طولیت اصل می‌باشد.

توضیحی در مورد جریان اصل طولی

در مواردی ‌که اصول عرضیّه‌ غیر متسانخ هستند مانند علم اجمالی به نجاست ماء یا لباس، در هر دو طرفْ مقتضی قاعده‌ی طهارت وجود دارد، ولی علی‌الفرض نمی‌توان در هر دو طرفْ قاعده‌ی طهارت را جاری کرد زیرا مستلزم مخالفت قطعیه‌ی عملیه است و در یکی دون دیگری نیز ترجیح بلامرجّح است، کما اینکه جریان اصل در یکی به صورت علی‌البدل نیز خلاف مقتضای أدلّه است و لامحاله دو اصل عرضی ساقط می‌شوند، امّا اصلی که محکوم بوده است یعنی اصل طولی، با سقوط اصول عرضیّه دارای موضوع خواهد شد.

در ظرف آب اگر قاعده‌ی طهارت وجود داشت شکّ در حلّیت آن وجود نداشت؛ زیرا تنها جهت شکّ در حلّیت شربِ آن، نجاست آن است و اکنون که قاعده‌ی طهارت در آن جاری نیست حلّیتِ آن همچنان مشکوک است، پس قاعده‌ی حلّیت شامل آن می‌شود (کلّ شیءٍ لک حلال حتّی تعرف أنه حرامٌ بعینه) و معارض نخواهد داشت؛ زیرا در پوشیدن لباس شکّ در حلّیت وجود ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه هفتاد و يکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved