پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 327
دیروز: 1413
ماه جاری: 1739
امسال: 205643
کل: 777517
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/12/1391 - 12:18
کد درس: 150 تعداد بازدید: 1028 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 69 ـ  سه شنبه 8/12/91

 برهان دوم محقّق نائینی رحمه الله در عدم اجرای اصل طولی نافی

اگر فرض کنیم اصل محکوم جاری گردد لازمه‌اش عدم جریان آن خواهد بود و مصداقی از این قاعده است که: «ما یستلزم مِن وجودِه عدمُه فهو محال» در ما نحن فیه جریان اصل محکوم مستلزم عدم جریان آن است و لذا جریان اصل محکوم، محال است.

بیان مطلب

اصل محکوم در صورتی جریان پیدا می‌کند که اصل حاکم ساقط شده باشد؛ در مثال مذکور زمانی قاعده‌ی طهارت در إناء شرقی جاری می‌شود که استصحاب طهارت ساقط شده باشد و سقوط استصحاب طهارت متفرع بر تنجیز علم اجمالی است؛ زیرا تا علم اجمالی منجّز نباشد استصحاب طهارت ساقط نمی‌شود. اکنون با جریان اصل طولی، علم اجمالی از تنجیز ساقط می‌شود و این به معنای آن است‌ که مانع اجرای اصل حاکم (استصحاب طهارت) از بین رفته است، در نتیجه اصل حاکم زنده می‌شود و با بازگشت اصل حاکم، اصل محکوم ساقط خواهد شد.

بنابراین از جریان اصل محکوم، عدم جریان آن لازم می‌آید و ما یستلزم مِن وجودِه عدمُه محالٌ.

نقد و بررسی برهان دوم محقّق نائینی رحمه الله

اینکه فرمودند اصل محکوم زمانی فرصت جریان می‌یابد که اصل حاکم ساقط شده باشد، سخن صحیحی است و نیز اینکه بیان شد اصل حاکم زمانی ساقط می‌شود که علم اجمالی وجود داشته باشد فرمایشی صحیح است، امّا حداقل بنابر مبنای محقّق نائینی رحمه الله (چه رسد به مبنای مختار) علم اجمالی به تنهایی موجب تنجّز معلوم نمی‌گردد بلکه با ضمیمه‌ی مقدّماتی تنجّز می‌آورد از جمله قبح ترجیح بلامرجّح؛ و بنابر مبنای مختار، ملاک منجّزیت علم اجمالی آن است که جریان اصل مؤمّن در هر دو طرفْ استهجان عرفی داشته باشد به نحوی که قرینه شود بر عدم شمول دلیل اصل نسبت به همه‌ی اطراف.

بنابراین سقوط اصل حاکم (استصحاب طهارت) متفرّع است بر قبح ترجیح بلامرجّح و حکم عرف به قبح جریان اصل مؤمّن در تمام اطراف با وجود علم اجمالی، امّا بعد از آنکه دو اصل عرضی ساقط شدند و مانع اصل محکوم از بین رفت و اصل محکوم زنده شد گرچه علم اجمالی موجود است امّا ضمیمه‌ی علم اجمالی یعنی قبح ترجیح بلامرجّح وجود ندارد؛ به دلیل آنکه علی‌الفرض اصل محکوم تنها در یک طرف جاری می‌شود و دیگر استهجان عرفی و یا محذور عقلیِ مخالفت قطعیه با معلوم نیز وجود نخواهد داشت.

در نتیجه این برهان محقق نائینی رحمه الله علی‌ٰرغم ظاهر فنّی آن، به مراتب ضعیف‌تر از برهان اوّل ایشان است ...

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved