پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 آبان 1396
  • 2017 Oct 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 320
دیروز: 1413
ماه جاری: 1732
امسال: 205636
کل: 777510
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 17/12/1391 - 12:10
کد درس: 148 تعداد بازدید: 1087 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 68 ـ دوشنبه 7/12/91

به اعتبار اقوالی که از سوی اصولیّون در ما نحن فیه بیان شده است می‌توان یک تقسیم‌بندی اجمالی از اصول عرضیّه و طولیّه به این نحو ارائه کرد:

 

                     تنها یک اصل، دارای اصلِ طولی است.

         متسانخ                                    هردو اصلِ طولی، نافی هستند.

                    هر دو اصل، دارای اصلِ طولیست

اصول عرضیّه                                      یک اصلِ طولی، مُثبِت و دیگری نافیست.

                     1. مؤدّای اصل طولی با اصل عرضی، واحد است.

         غیر متسانخ

                      2. مؤدّای اصل طولی با اصل عرضی، متفاوت است.

 
کلام محقّق نائینی رحمه الله در اصل طولیِ نافی

مرحوم نائینی معتقد است به طور کلّی اصول طولی نافی (در صورتی‌ که اصل مثبِتی وجود نداشته باشد) جاری نخواهد بود و در مجموع، دو برهان بر این مدّعا اقامه کرده‌اند.

برهان اوّل محقّق نائینی رحمه الله

محصّل استدلال ایشان چنین است‌ که: تعارض اصول در حقیقت به‌خاطر مؤدیّات و مجعولات آنها می‌باشد؛ به این معنا که چون مجعولات اصول که واحد است با معلوم بالإجمال تنافی دارد نمی‌توانند جاری گردند؛ زیرا لازمه‌اش إذن در عصیان است که قبیح است و در این ملاک، تفاوتی میان اصول عرضی و طولی وجود ندارد.

به عنوان مثال اگر یکی از دو إناء دارای حالت سابقه باشد و علم اجمالی به نجاست یکی از آن دو حاصل شود، مکلّف ابتدا با دو اصل عرضی غیر متسانخ مواجه است؛ زیرا إناء شرقی که دارای حالت سابقه‌ی طهارت است موضوع استصحاب طهارت و إناء غربی که فاقد حالت سابقه‌ی معلومه است موضوع قاعده‌ی طهارت است و این دو اصل با یکدیگر تعارض و تساقط می‌کنند؛ به دلیل اینکه جریان هر دو مستلزم مخالفت قطعیّه‌ی عملیّه با نجاست معلومه است و در این‌جاست که چه بسا توهّم شود با سقوط استصحاب که اصل حاکم است اصلی محکوم یعنی قاعده‌ی طهارت بتواند جاری شود و چون مفروض آن است ‌که قاعده‌ی طهارت در إناء‌ غربی ساقط شده است می‌توان در إناء‌ شرقی بدون معارض و مزاحم، قاعده‌ی طهارت را جاری ساخت.

ولی مرحوم نائینی رحمه الله منکر جریان قاعده‌ی طهارت بلامعارض در إناء ‌شرقی است؛ زیرا تعارض بین استصحاب و قاعده‌ی طهارت در إناء ‌غربی به دلیل مؤدّی و مجهول آنها یعنی طهارت، رخ داده بود و این مؤدّی در جریان قاعده‌ی طهارت نسبت به إناء‌ شرقی نیز وجود دارد و اینکه استصحابْ حاکم بر قاعده‌ی طهارت است در مانحن فیه اثری ندارد؛ زیرا اعتبار به مجعول و مؤدّای اصل است که این مجعول در همه‌ی این سه مورد، واحد است. لامحاله مؤدّای قاعده‌ی طهارت در إناء غربی نه تنها با مؤدّای استصحاب طهارت بلکه با مؤدّای قاعده‌ی طهارت در إناء شرقی در عرض واحد معارضه کرده و در نتیجه سه اصل ساقط می‌شوند ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و هشتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved