پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 مهر 1396
  • 2017 Oct 18
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1499
دیروز: 1525
ماه جاری: 29732
امسال: 195558
کل: 767432
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 16/12/1391 - 16:51
کد درس: 146 تعداد بازدید: 1037 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 67 ـ یکشنبه 6/12/91

 اشکال شهید صدر بر بیان سید خویی رحمه الله

شهید صدر رحمه الله با استمداد از کلمات محقّق عراقی رحمه الله چنین می‌فرماید:

اینکه سید خویی رحمه الله فرمود ظرف مشترک در لحظات بعد دارای اصل مؤمّن نیست و در نتیجه إناء زرد در مثال مذکور دارای اصل مؤمّن است، صحیح نیست؛ زیرا اصل مؤمّنی که می‌توانست در ظرف مشترک جاری گردد و با طرف دیگر از حیث علم اجمالی معارضه داشت در هر آنِ از زمان موجود است؛ یعنی وقتی ساعت هشت علم اجمالی به نجاست یکی از دو ظرف قرمز و آبی حاصل شد و در هر دو، اصل طهارت بالمعارضه ساقط شد، این شأنیت جریان اصل در اطراف در عمود زمانْ آن به آن ادامه دارد؛ به این صورت ‌که در هر آنِ بین ساعت هشت تا نُه اصل مؤمّن شأنیّت جریان دارد و تا قبل ساعت نُه، اصلِ مؤمّنِ ظرف مشترک یعنی ظرف قرمز با اصلِ مؤمّنِ واحدی که در إناء آبی وجود دارد معارضه می‌کند. رأس ساعت نُه، اصل مؤمّنِ ظرف مشترک با دو اصلِ مؤمّن که در ظرف آبی و زرد جریان پیدا می‌کند معارضه می‌کند و لامحاله دو معارض ساقط می‌شود و اثری بر آن مترتب نمی‌شود و لِمّ آن چنین است‌ که در هر آنی، اصلِ مؤمّن جاری است با این تفاوت که در آن‌های قبل ساعت نُه، یک طرفِ معارضه وجود داشت و بعد ساعت نُه دو طرف معارضه وجود خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان گفت در ظرف زرد اصل مؤمّن بلامعارض جاری است، بلکه معارض دارد. در نتیجه هر دو علم اجمالی دارای اثر خواهد بود.

نقد و بررسی اشکال شهید صدر بر کلام سید خویی رحمهما الله

باید دانست که مقصود شهید صدر رحمه الله از اینکه فرمودند: «إن ّالأصل المؤمّن فی الطرف المشترک یقتضی الجریان فی کلّ آنٍٍ و ...»‌ چیست؟ آیا مقصود آن است‌ که در هر آن، یک اصل غیر از اصل سابق جاری است و در واقع تعدّد اصول حاصل است؟ اگر مرادشان چنین چیزی باشد و آن ‌را به اثبات برسانند کلام ایشان صادق است؛ زیرا آنچه که ساقط می‌شود با آنچه در ساعت بعد جاری است متفاوت است. امّا ایشان دلیلی بر این سخن ارائه نکردند و ما اصل مؤمّن را از دلیل لفظی أخذ می‌کنیم، مانند «رفع ما لا یعلمون...» و «کلّ شیءٍ طاهر حتی تعلم أنه قذر» و ... .

واضح است عقل این اصول را در طول زمان به اصول متعدد تحلیل نمی‌کند، عرفاً نیز این اصول به تعداد آنات انحلال پیدا نمی‌کنند، بنابراین چگونه می‌توان گفت هر آن، یک اصل جاری است!! تعبیر دقیق آن است ‌که اصل در تمام آنات جریان دارد نه به دلیل آنکه هر آنْ مُفرِّد است و اصل در هر لحظه با اصل در لحظه‌ی قبل متفاوت است، بلکه اصل در موضوع خود که مشکوک‌النجاسة می‌باشد جاری است و زمان  در آن دخالتی ندارد. مادامی‌ که این موضوع باقی است همان اصلی که بوده است جریان خواهد داشت. آری اگر موضوع، تبدّل پیدا کند آن اصل نخواهد بود؛ زیرا موضوعش مُنعدِم شده است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و هفتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved