پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 30 شهريور 1396
  • 2017 Sep 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 265
دیروز: 1499
ماه جاری: 29347
امسال: 162661
کل: 734535
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 12/12/1391 - 17:48
کد درس: 145 تعداد بازدید: 1075 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 66 ـ   شنبه  5/12/91

 بیان محقّق عراقی رحمه الله در دو علم اجمالی غیر متعاصر

محقّق عراقی رحمه الله ابتدا بنابر مبنای خود، وجهی را تحت عنوان «یمکن أن یقال» ذکر کرده است که آن را نمی‌پسندد و مورد اشکال قرار می‌دهد. بیان ایشان تحت عنوان «یمکن أن یقال» چنین است:

اگر دو علم اجمالی مفروض، غیر متعاصر بوده باشند علم اجمالی لاحق نمی‌تواند مؤثّر و منجِّز باشد؛ زیرا یکی از دو طرفِ آن به علم اجمالی سابق منجَّز شده است و قبلاً بیان شد شرط تأثیر و اعتبار علم اجمالیْ آن است که باید برای تنجیز هریک از دو طرف به نحو استقلال، صلاحیت داشته باشد و از آنجا که در مانحن فیه به واسطه‌ی علم اجمالی سابق، یکی از دو طرف منجّز شده است علم اجمالی لاحق نمی‌تواند طرف مشترک را به نحو استقلال منجّز کند و در نتیجه علم اجمالی از تمام المؤثّریه خارج می‌شود و لازمه‌اش آن است که در اناء زرد (طرف مختص) اصل عملی بدون معارض جاری شود؛ زیرا شکّ در آن، شکّ بدوی خواهد بود. به تعبیر دیگر از آنجا که اناء‌ مشترک یا همان ظرف قرمز قبلاً متنجّز بوده است تنجّز دوباره در آن معنا ندارد؛‌ زیرا «المتنجّز لا یتنجّز ثانیاً» و علم اجمالی دوم کالعدم خواهد بود و ظرف زرد رنگ، مجرای اصل عملی می‌باشد.

اشکال محقّق عراقی رحمه الله بر بیان خود

محقّق عراقی رحمه الله می‌فرماید: آنچه ذکر شد به شرطی صحیح است که علم اجمالی سابق با حدوثش موجب تنجّز در اطراف خود تا ابد بشود، ولی اگر نپذیریم که علم اجمالی با حدوثش الی الابد منجّز اطراف است، بلکه منجّزیت علم اجمالی در هر آن از عمود زمان را منوط به وجود علم در آن زمان بدانیم، لامحاله نتیجه خواهیم گرفت که در زمانی که علم اجمالی دوم حادث شد علم اجمالی اوّل نیز همراه آن اثر می‌گذارد؛ زیرا فرض آن است که علم اجمالی در هر زمان، به خاطر وجودش در آن زمان تأثیر می‌گذارد. پس در حقیقت به دو علم اجمالی متعاصر باز می‌گردند و در دو علم اجمالی متعاصر پذیرفتیم که هر دو، منجّزِ اطراف خود هستند و یکی بر دیگری ترجیح ندارد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و ششم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved