پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 2 مهر 1396
  • 2017 Sep 24
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 669
دیروز: 1182
ماه جاری: 1850
امسال: 167675
کل: 739549
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 12/12/1391 - 17:44
کد درس: 144 تعداد بازدید: 937 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 65 ـ  سه شنبه  1/12/91

 بیان محقّق نائینی رحمه الله در دو علم إجمالی غیر متعاصر علماً و معلوماً، یا معلوماً

محقّق نائینی رحمه الله در این فروض قائل‌اند علم إجمالی لاحق اثری ندارد. علم إجمالی لاحق ممکن است علماً و معلوماً متأخّر باشد و یا تنها معلوماً متأخّر از علم إجمالی سابق باشد.

در صورتی ‌که علم إجمالی لاحق، علماً و معلوماً متأخّر باشد علم إجمالی اوّل موجب تنجیز حکم معلوم بالإجمال می‌شود و لامحاله مکلّف باید از ظرف آبی و قرمز هر دو إجتناب کند و در ادامه وقتی علم إجمالی دومی حاصل می‌شود، یعنی قطره‌ای نجس به یکی از دو ظرف قرمز یا زرد برخورد می‌کند، در واقع علم به حکم فعلی جدیدی حاصل نمی‌شود؛ زیرا اگر قطره‌ی نجس در إناء‌ زرد افتاده باشد موجب پیدا شدن تکلیف جدید است، امّا اگر در إناء قرمز افتاده باشد از آنجا که از قبل، إناء‌ قرمز لازم‌الإجتناب بود لامحاله علم إجمالی دوم، علم إجمالی به حکم فعلی علی کلّ تقدیرٍ نخواهد بود و اثری نخواهد داشت و می‌توان در خصوص ظرف زرد رنگ، اصل مؤمّن را بدون معارض جاری دانست.

همچنین اگر دو علم إجمالی هم‌زمان باشند امّا معلوم یکی متأخّر باشد؛ مثلاً در ساعت هشت، علم إجمالی به نجاست یکی از دو ظرف قرمز یا آبی حاصل شود به این صورت‌ که دانسته شود در ساعت هفت، نجاست (معلوم إجمالی) محقّق شده است، از سوی دیگر علم إجمالی دومی در ساعت هشت نیز داریم که یا ظرف قرمز نجس است یا ظرف زرد رنگ، و منشأ نجاست آنها وقوع قطره‌ی نجس در ساعت هفت و نیم در یکی از آنها است.

در این مثال، دو علم إجمالیْ هم‌زمان یعنی رأس ساعت هشت هستند امّا معلومِ یکی در ساعت هفت و دیگری در ساعت هفت و نیم رخ داده است.

در این فرض نیز محقّق نائینی رحمه الله معتقدند علم إجمالی که معلوم آن زماناً متأخّر است بدون اثر است؛ زیرا علم إجمالی به حکم فعلی علیٰ کل تقدیرٍ نخواهد بود؛ به دلیل اینکه اگر تکلیف در ظرف قرمز بوده فعلی و منجّز شده است، لامحاله با علم إجمالی دوم نمی‌توانیم حکم فعلی جدید علیٰ کلّ تقدیرٍ داشته باشیم.

در نتیجه اگر دو علم إجمالی داشته باشیم و یکی علماً یا معلوماً مقدّم باشد، علم إجمالی دوم نمی‌تواند اثر داشته باشد و منجّز اطراف نخواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved