پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 29 مهر 1396
  • 2017 Oct 21
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1656
دیروز: 1641
ماه جاری: 36061
امسال: 201886
کل: 773760
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 12/12/1391 - 17:40
کد درس: 143 تعداد بازدید: 1024 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 64 ـ  دوشنبه 30/11/91

 انحلال در صورت جریان استصحاب در یک طرف

می‌پذیریم که استصحاب، زمانی جاری می‌شود که شکّ فعلی موجود باشد و شکّ تقدیری را کافی نمی‌دانیم؛ زیرا استصحاب، اصل عملی است و در دلیل آن چنین ذکر شده است: «لا تنقض الیقین بالشّک ابداً» و عناوین، ظهور در فعلیت دارند لذا شک باید فعلی باشد.

امّا پس از حدوث شک، تا جایی که شک گسترش داشته باشد استصحاب مؤثّر است و اگر اثری در زمان سابق مترتّب بر شک بوده است هرچند شک الآن پدید آمده است، این شک برای ترتّب اثر بر موضوع حتی از زمان سابق کافی خواهد بود.

به‌ عنوان مثال، دست مکلّفی در ساعت هفت با آبی ملاقات کرده است و چون شکّی در ثبوت طهارت برای آب نداشته، دست خود را که با آب ملاقات کرده است را طاهر می‌پندارد. امّا بعد از گذشت یک ساعت متوجه می‌شود آن آب، مشکوک ‌الطهارة و ‌النجاسة بوده است و حالت سابقه‌اش نیز نجاست بوده است، در نتیجه شک می‌کند آیا زمانی ‌که دست او با آب ملاقات کرده است آن آب نجس بوده یا خیر؟ استصحاب نجاست در زمان ملاقات جاری است و آب تعبّداً نجس است و چون ملاقات نیز وجداناً رخ داده است، دست او محکوم به نجاست است. بنابراین اگر شک، فعلی گردد در ترتّب آثار سابق کافی است.

در مانحن فیه کسی که علم اجمالی به نجاست یکی از دو إناء دارد و پس از مدّتی شک می‌کند آیا إناء شرقی که قبلاً متیقّن ‌النجاسة بوده است هنوز هم نجس است یا خیر، می‌تواند استصحاب نجاست إناء شرقی را جاری کند و این اصل می‌تواند نجاست إناء‌ شرقی را حین حدوث علم اجمالی اثبات کند. در نتیجه علم اجمالی در زمان حدوث نمی‌تواند تکلیف زائدی پدید آورد؛ زیرا اگر آن نجاست در إناء شرقی بوده است با استصحاب نجاستْ تمام احکام نجاست در إناء شرقی ثابت است، لامحاله علم اجمالی نمی‌تواند علم به حکم فعلیِ دارای اثر زائد باشد.

بنابراین حتی اگر أحدالأطراف معیّناً به واسطه‌ی استصحاب، دارای حکم منجّز باشد علم اجمالی به حکم فعلی علی کلّ تقدیرٍ نخواهد بود؛ زیرا از الآن حکم می‌کنیم که یک طرف از سابق دارای حکم فعلی بوده است. مگر اینکه گفته شود همین اندازه که در مدّتی که استصحاب جاری نبوده است علم اجمالی اثر خود را گذاشته است لذا علم به حکم فعلی علی کلّ تقدیرٍ ثابت شده است؛ هرچند بعداً با جریان استصحاب، آثاری که مترتب می‌شود از ابتدا جاری می‌شود ولی چون این آثار، ظاهری است منافاتی با منجّزیت و مؤثّریت علم اجمالی ندارد.

بررسی انحلال حقیقی و حکمی در صُوَر مذکور

برخی بیان کرده‌اند انحلال در همه‌ی مواردی که حکم با علم، أماره و اصل در یک طرف ثابت شود حکمی خواهد بود و برخی قائل به تفصیل شدند و معتقد شدند اگر حکم در یک طرفِ معیّن با علم تفصیلی احراز شود انحلال حقیقی خواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و چهارم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترينِ مردمان
امام سجّاد علیه السّلام: مردمان زمان غيبت كه به امامت او (مهدى) معتقد و منتظر ظهورش باشند، بهترينِ مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‌اى به آنان فهم و خِرد و شناخت داده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است و مردم آن زمان را مانند كسانى كه در مقابل پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جهاد پرداخته باشند، قرار داده است.
الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۸۸
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved