پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 24 آذر 1396
  • 2017 Dec 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 190
دیروز: 1900
ماه جاری: 27906
امسال: 265119
کل: 836993
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 12/12/1391 - 17:36
کد درس: 142 تعداد بازدید: 1037 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه63 ـ  یکشنبه  29/11/91

 نقد و بررسی وجه مذکور

این وجه، صحیح است امّا در حقیقت همان بیان محقّق نائینی رحمه الله است که تبیین بیشتری در مورد آن صورت گرفته است.

مرحوم نائینی رحمه الله فرمودند: علم اجمالی زمانی مؤثّر است که علم به تکلیف فعلی در هر تقدیرْ موجود باشد؛ چه در إناء غربی و چه در إناء شرقی، و مقصود از تکلیف فعلی یعنی تکلیفی زائد بر آنچه توسط علم تفصیلی معیّن می‌شود؛ و بیان مذکور به نوعی باز کننده و توضیح دهنده‌ی همان بیان محقّق نائینی رحمه الله است، بنابراین همان استثنایی که بر بیان سابق ذکر کردیم، بیان می‌کنیم که: اگر معلوم بالإجمال دارای اثر زائدی باشد علم اجمالی اثر خود را خواهد داشت. البتّه در این سخن که فرمودند انحلال همیشه حکمی است در ادامه بحث خواهیم کرد.

بیان دیگری در انحلال علم اجمالی

وقتی علم تفصیلی نسبت به یک طرف معیّن وجود داشته باشد یا أماره‌ای بر وجود حکم در یک طرف معیّن قائم شود یا اصل مثبتِ تکلیف مانند استصحاب در یک طرف معیّن جاری گردد، به‌ناچار در طرف معیّن، اصل نافیِ تکلیف جاری نخواهد بود؛ زیرا وقتی علم به نجاست إناء شرقی وجود دارد چگونه اصل نافی تکلیف جاری شود؟! همچنین زمانی‌ که أماره یا اصل استصحاب بر نجاست إناء شرقی قائم می‌شود چگونه می‌توان اصل نافی را جاری دانست؟!

روشن است چنین اصلی جاری نیست، بنابراین اصل نافیِ تکلیف در طرف دیگر بلامعارض جاری خواهد بود.

باید توجّه داشت انحلال در همه‌ی این صُوَر، انحلال حکمی است نه حقیقی. همچنین برخلاف قول قبلی که مدّعی بود اگر آنچه که با علم تفصیلی و أماره و اصل ثابت می‌شود از معلوم اجمالی متأخّر نباشد در انحلال کافی است، این وجه مدّعی است در صورتی‌ که علم تفصیلی یا أماره و یا اصل مثبتِ تکلیف، زماناً متأخّر از حدوث علم اجمالی باشند هرچند ما یُثبتُ بِها متأخّر نباشد، علم اجمالی منحل نخواهد شد.

شرط دیگری که در این وجه بر انحلال ذکر شده است آن است‌ که معلوم بالاجمال نباید مغایر با ما یُثبتُ بالعلم التفصیلی، أماره یا اصل باشد و اگر مغایر باشد انحلال حکمی رخ نخواهد داد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و سوّم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved