پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 22 آذر 1396
  • 2017 Dec 13
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 1473
دیروز: 1864
ماه جاری: 25703
امسال: 262916
کل: 834790
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 8/12/1391 - 10:57
کد درس: 136 تعداد بازدید: 1436 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج فقه
حضرت آیت الله سیّد محمّد رضا مدرّسی طباطبایی یزدی (دامت برکاته)
سال تحصیلی 92-1391
جلسه‌ی پنجاه و پنجم؛ ‌‌دوشنبه 16/11/1391

اشکال مرحوم امام بر کلام محقق ایروانی قدس سرهما

مرحوم امام قدس سره در نقدشان بر کلام محقق ایروانی قدس سره می‌فرماید: این‌که گفته شد جواز تقبّل به خاطر مراضات برای دفع ظلم بیشتر است، درست نیست و این مراضات نمی‌تواند ملاک جواز باشد؛ زیرا مراضات در حقیقت برای دفع افسد به فاسد و فرار از ظلم کثیر به ظلم قلیل است و این‌چنین نیست که نسبت به اصل فساد و ظلم قلیل رضایت داشته باشند، بلکه در مقایسه با افسد و ظلم کثیر رضایت دارند.

پس در واقع رضایت و طیب نفس آنان به این است: حال که قرار است بر ما ظلم شود، بهتر است توسط این متقبّل صورت گیرد که ظلمش کمتر است و الا به پرداخت اصل مال رضایت ندارند. پس حلّ مشکل نمی‌کند؛ چون طیب نفس علی الاطلاق نیست. به عنوان مثال ظالمی که از روی ظلم، شخصی را مجبور می‌کند مثلاً یک و نیم میلیون تومان به او بپردازد و آن شخص چاره‌ای جز پرداخت آن ندارد، اگر کسی وساطت کند که ظالم از او مقدار یک میلیون تومان بگیرد و آن شخص راضی شود، این‌طور نیست که در این فرض طیب نفس به پرداخت یک میلیون تومان داشته باشد، بلکه چون می‌بیند چاره‌ای جز آن ندارد، رضایت دارد این ظلم توسط واسطه محقق شود؛ چرا که ظلم کمتری در این صورت متوجه او می‌شود. پس در واقع طیب نفس به اصل أداء ندارد.

مرحوم امام قدس سره در ادامه می‌فرماید: علی فرض این‌که طیب نفس هم داشته باشند، طیب نفس آن‌ها در خراج و جزیه، مشکلی را حلّ نمی‌کند؛ چرا که امر خراج و جزیه، به ید ولیّ امر عادل است و باید آن را به ولیّ امر عادل أداء کنند. بله، اگر ولیّ امر رضایت داشته باشد، دیگر مشکلی ندارد.

بررسی فرمایش مرحوم امام قدس سره

به نظر می‌رسد بتوان کلام محقق ایروانی قدس سره را به نحوی توجیه کرد که اشکال مرحوم امام قدس سرهم وارد نباشد و آن این‌که در همان مثالی که ذکر کردیم، ظالمی یک و نیم میلیون تومان از شخصی به ناحق طلب می‌کند و آن شخص چاره‌ای جز پرداخت آن ندارد، اگر شخص دیگری واسطه شود و ظالم را به گرفتن یک میلیون تومان متقاعد کند تا ظلم به آن شخص را تقلیل دهد، آیا با فرض رضایت آن شخص، گرفتن این یک میلیون از مظلوم و دادن آن به ظالم را می‌توان گفت حرام است؟! مسلماً حرام نیست؛ چرا که فرض آن است اگر این شخص وساطت نکند، سلطان از او یک و نیم میلیون تومان خواهد گرفت و بر خودِ واسطه هم که واجب نیست از مال خودش آن یک میلیون را پرداخت کند، پس باید بگوییم گرفتن آن یک میلیون با رضایت مظلوم به این‌که شرّ ظلمِ بیشتر را از خود دفع کند، جایز است.

حال اگر واسطه برای وساطتتش طلب اجرت از مظلوم کند و بگوید من در قبال دویست هزار تومان، حاضرم وساطت کنم ـ که یک و نیم میلیونی که سلطان قرار است بگیرد به یک میلیون کاهش دهم که در نتیجه با دادن مزد واسطه، باز سیصد هزار تومان به نفع مظلوم خواهد بود ـ در چنین فرضی از آن‌جا که بر واسطه واجب نیست چنین عملی را انجام دهد، پس لازم نیست آن را مجاناً انجام دهد ـ چون اگر واجب عینی تعیینی باشد، بیان کردیم اخذ اجرت بر آن عمل چه واجب تعبّدی باشد و چه توصّلی، جایز نیست؛ چون مصداق اکل مال به  باطل است ـ در نتیجه طلب مزد به نحو عقد اجاره یا مراضات در قبال عمل محترمی که انجام داده جایز خواهد بود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و پنجم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
تاثیر عالمان و حاكمان
رسول اکرم (ص) فرمود: دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى ‏شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى‏ شوند: عالمان و حاكمان.
خصال، ص 37
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved