پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 3 مهر 1396
  • 2017 Sep 25
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 566
دیروز: 1001
ماه جاری: 2748
امسال: 168573
کل: 740447
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 1/12/1391 - 19:11
کد درس: 134 تعداد بازدید: 1076 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 61 ـ  سه شنبه 24/11/91
 

بررسی اشکال بر کلام محقّق نائینی رحمه الله

به نظر می‌رسد این اشکال بر کلام محقّق نائینی رحمه الله وارد نیست؛ زیرا اگر علم به تکلیف فعلی علیٰ کلّ تقدیرٍ موجود نباشد اساساً چگونه علم اجمالی می‌تواند دارای اثر باشد؟!

به تعبیر دیگر: اگر این کبرای کلّی که علم اجمالی زمانی مؤثر است که علم به تکلیف فعلی علیٰ کلّ تقدیرٍ باشد، را نمی‌پذیرید ـ که قابل مناقشه نیست ـ تا احراز نکنیم که معلوم ما حکم فعلی است علم اجمالی اثری ندارد و در صورتی ‌که ما احتمال دهیم معلوم ما همان معلوم تفصیلی است و چیز دیگری نیست لامحاله علم اجمالی تکلیف فعلی را برای ما منکشف نمی‌کند؛ زیرا کشف جدیدی ندارد و وقتی تکلیف فعلی احراز نشود این علم اجمالی فاقد اثر خواهد بود.

به عنوان مثال: علم اجمالی به نجاست یکی از دو إناء وجود دارد و علم تفصیلی به نجاست إناء شرقی  محقّق می‌شود، حال چگونه می‌توان احراز کرد علم اجمالی ما به تکلیفِ فعلی است و غیر از چیزی است که بالتفصیل معلوم است؟ از آنجا که نمی‌دانیم علم اجمالی علم به تکلیف جدیدی غیر از معلوم بالتفصیل است اثری ماوراء علم تفصیلی نخواهد داشت، در نتیجه علم اجمالی بدون اثر خواهد بود و کلام محقّق نائینی رحمه الله درست است.

توضیحی پیرامون فرمایش محقّق نائینی رحمه الله

به‌نظر می‌رسد بیان محقّق نائینی رحمه الله متین و قوی است و تنها این نکته را در مورد فرمایش محقّق نائینی رحمه الله می‌توان بیان کرد که این کلام در جایی صحیح است‌ که علم تفصیلی یا أماره و اصلِ مثبت تکلیف، همان چیزی را اثبات کند که علم اجمالی اثبات می‌کند و از لحاظ آثار تفاوتی نداشته باشد و إلّا اگر علم اجمالی از لحاظ آثار با علم تفصیلی متفاوت باشد در این صورت علم اجمالی اثر خود را خواهد داشت.

به عنوان مثال: علم اجمالی به نجاست یکی از دو لباس وجود دارد، سپس علم تفصیلی به نجاست لباس شرقی پیدا می‌شود، اگر فرض شود دو نجاست هم‌سنگ هم هستند و در احکام، مساوی می‌باشند این علم اجمالی منحل می‌شود، ولی اگر فرض شود که مثلاً معلوم بالعلم الاجمالی متنجس به بول است و در نتیجه باید دو بار با آب قلیل شسته شود ولی علم تفصیلی به نجاست لباس شرقی به وسیله‌ی خون حاصل شده است، در این صورت علم اجمالی منحل نمی‌شود؛ زیرا علم اجمالی موجب علم به تکلیف فعلی زائد بر تکلیف معلوم می‌شود و لامحاله دارای اثرِ خود است و منحل نمی‌شود ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصت و يکم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
بهترین و بدترین مردم
بدترينِ مردم كسى است كه پی‌جوى عيبهاى مردم باشد و نابيناى عيبهاى خويش.
غرر الحكم، ح ۵۷۳۹
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1396 Qommpth.ir All Rights Reserved