پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 26 دي 1399
  • 2021 Jan 15
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 763
دیروز: 1019
ماه جاری: 55228
امسال: 706689
کل: 3178870
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 1/12/1391 - 19:07
کد درس: 133 تعداد بازدید: 2175 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 60  ـ  دوشنبه 23/11/91

 فرض کنید دو إناء به صورت اجمالی معلوم‌النجاسة هستند، سپس مکلّف علم پیدا می‌کند که مشخّصاً یکی از دو إناء مثلاً إناء شرقی نیز نجس بوده است، البته نه اینکه بداند همان نجاست معلومه در إناء شرقی است. (در آنچه بیان می‌شود تفاوتی در ثبوت نجاست به علم وجدانی یا أماره یا اصلِ مثبتِ تکلیف نیست و تنها در اینکه انحلال حکمی است یا حقیقی، متفاوت خواهد بود) در هر حال با این شرایط آیا انحلال محقّق می‌شود یا خیر؟

به عنوان مثال مکلّف علم اجمالی به سرایت بول به احد الإنائین دارد، سپس علم تفصیلی پیدا می‌کند که إناء شرقی نجس بوده است و احتمال می‌دهد این نجاست به دلیل همان نجاست بول باشد و احتمال نیز می‌دهد که چه‌بسا به واسطه‌ی نجاست خون، إناء شرقی نجس شده است. در این صورت بحث می‌شود که آیا انحلال محقّق می‌شود یا خیر؟

اگر انحلال با علم رخ دهد انحلال حقیقی‌ و اگر با أماره و یا اصل محقّق شود انحلال حکمی خواهد بود، امّا آنچه مهم است اصل انحلال است.

عدّه‌ی زیادی در این مسئله قائل شده‌اند که انحلال رخ می‌دهد، امّا بیان‌های متعدّدی ارائه شده است. به‌واسطه‌ی اهمّیت مسئله به طرح بیان‌ها خواهیم پرداخت.

بیان اوّل در انحلال علم اجمالی

در این بیان آمده است در صورتی‌ که مکلّف علم تفصیلی پیدا کند یکی از اطراف علم اجمالی نجس است علم اجمالی منحل می‌شود، هرچند تفصیلاً ‌معلوم نشود که معلوم بالإجمال همان طرفی است که علم تفصیلی به نجاست آن حاصل شده است و تنها احتمال انطباق آن داده می‌شود.

توضیح بیشتر: معلوم بالاجمال یا جامع بین اطراف علم اجمالی است؛ یعنی عنوان أحدالأطراف است یا فرد مردّد است، هر کدام که باشد با علم تفصیلی به نجاست أحدالأطراف، علم اجمالی منحل می‌شود.

در صورتی‌ که معلوم بالإجمال، جامع باشد انحلال آن روشن است؛ زیرا جامع یعنی أحد‌الأطراف و مکلّف تفصیلاً می‌داند إناء شرقی نجس است و عنوان أحدالأطراف بر إناء شرقی منطبق است، بنابراین یک علم تفصیلی و نهایت شکّ بدوی دارد و انحلال رخ می‌دهد.

اگر معلوم، فرد مردّد باشد باز علم اجمالی منحل می‌شود؛ زیرا خصوص فرد شرقی تفصیلاً ‌معلوم‌‌النجاسة است و تردیدی در آن نیست و لامحاله علم اجمالی به علم تفصیلی و نهایت شکّ بدوی تبدیل می‌شود.

و از آنجا که در فرض مذکور، علم تفصیلی به نجاست إناء شرقی مدّ نظر قرار گرفته است انحلال مذکور حقیقی خواهد بود، ولی اگر به ‌جای علم تفصیلی، بیّنه یا اصل بر نجاست إناء شرقی قائم شود انحلال مذکور حکمی می‌باشد ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه شصتم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
پرهيز از آرزوهاى باطل