پايگاه اطّلاع رساني مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين | qommpth.ir
     
 
فارسي | العربيه | اردو 
 
   
  •  
  • 28 مهر 1398
  • 2019 Oct 20
 
 
   ویژه ها




 
   اوقات شرعي
 
   آمار پایگاه
امروز: 377
دیروز: 1093
ماه جاری: 53664
امسال: 470872
کل: 2092284
 
**به پایگاه اطّلاع رسانی مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين (پایگاه انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار حضرت آيت الله سيّد محمّد رضا مدرّسي طباطبايي يزدي دامت برکاته) خوش آمدید.**    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ     
تاریخ انتشار: 24/11/1391 - 19:04
کد درس: 132 تعداد بازدید: 1427 تعداد نظرات کاربران: 0  

تقریرات درس خارج اصول
حضرت آیت اللّه سیّد محمّدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی دامت برکاته
دوره‌ی دوم ـ سال نهم ـ سال تحصیلی 92ـ 91
جلسه 59 – شنبه 21/11/91

 بیان شد بهترین دلیلی که می‌توان برای جریان اصل در بعض اطراف، به آن تمسّک کرد حدیث حلّیت (كُلُّ شَيْ‏ءٍ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ‏ حَلَالٌ‏ أَبَداً حَتَّى تَعْرِفَ الْحَرَامَ مِنْهُ بِعَيْنِه‏) است. از این روایت استفاده می‌شود که شیء بما هو شخصٌ و فردٌ حلال است نه اینکه حالتی از شخص، حلال باشد، در نتیجه نمی‌تواند مثبِت ترخیص تخییری باشد؛ زیرا ترخیص بدلی به معنای جواز ارتکاب در حالتی دون حالةٍ است در حالی که روایت، فرد و شخص را بما هو فردٌ حلال می‌داند و لذا نمی‌تواند مفید حلّیت بعض اطراف فی حالةٍ دون حالة باشد.

علاوه بر این سخن می‌توان گفت: در تمام ادلّه‌ی برائت که به نحو کلّی ارائه شده است مانند حدیث «رُفِعَ ما لا یَعْلَمون» یا «مَا حَجَبَ‏ اللهُ‏ عِلْمَهُ‏ عَنِ الْعِبَادِ فَهُوَ مَوْضُوعٌ عَنْهُم‏» یا «النّاس‏ فِي‏ سَعَةٍ مَا لَا يَعْلَمُون» یک محذور اثباتی وجود دارد که نمی‌گذارد این ادلّه شامل بعضی از اطراف علم اجمالی به نحو تخییر گردد.

مثلاً اگر حدیث رفع را در نطر بگیریم و بگوییم نتیجه‌ی آن ترخیص در ترک احد الاطراف علی نحو التخییر است، معنایش این خواهد بود که: حاکمی که احکام کثیره‌‌ی الزامی دارد و اصل الزام برای مکلّفین شناخته شده است، اگر در یک قاعده‌ی کلّی و فراگیر بیان ‌کند به مجرّد اشتباه (از هر ناحیه‌ای) مکلّفین مخیّرند یکی از دو طرف معلوم را رها کنند و بدون اینکه معیاری ارائه نماید این تخییر را صِرفاً به خواسته‌ی مکلّفین منوط کند، عقلا این روش را روش قانون‌گذاری نمی‌دانند، هرچند عقلاً محال نیست. بلی این روش عرفاً در موارد خاص پذیرفتنی است امّا با فرض اینکه حاکم، احکام کثیره‌ی الزامیه‌ی معلومه دارد اگر در یک قانون کلّی ترخیص دهد که در موارد علم اجمالی به مجرّد کوچک‌ترین اشتباهی، مکلّف آزاد است به انتخاب خود یکی را مرتکب شود، عُقلا و عرف این روش را روش قانون‌گذاری نمی‌بینند بلکه این عمل را کُتره و بدون دلیل می‌دانند؛ زیرا اگر قانون الزامی وجود دارد باید در حدّ معقول اطاعت شود و اگر قانون وجود ندارد چرا از ابتدا آن را تکلیف الزامی بنامیم و این خلاف فرض است ...
 

براي دريافت متن کامل جلسه پنجاه و نهم  اينـجا را کليک کنيد.

Share
   لطفا دیدگاه خود را بنویسید!
*نام:
ایمیل:
*نظر:
 
   نظرات کاربران
رنگ زمینه:
         
سایز قلم: سرعت:
جهت حرکت: تنظیم حرکت:    
   حدیث هفته
کسب فضایل و رفع حوائج
امام علی (ع) خطاب به كميل به زياد: اى كميل! به خانواده‌ات فرمان بده كه روزها در پى كسب خصلت‌هاى والاى انسانى بروند و شبانگاهان، در پى رفع نيازهاى خُفتگان.
نهج البلاغه، حكمت ۲۵۷
 
ورود کاربران

 

نام کاربري:
رمز عبور:
مرا به خاطر بسپار!

موجودی سبد:
 
   نظر سنجی
دیدگاه شما درباره کیفیّت تدوین و تنظیم تقریرات دروس خارج حضرت آیت الله مدرّسی یزدی دامت برکاته

عالی
خوب
متوسّط

 
   پیوندها
پایگاه‌های خبری 
وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 
علمی، پژوهشی 
فرهنگی و اطّلاع رسانی 
برخی سایت‌های مذهبی 
روزنامه‌ها 
حوزوی 
مراکز تحقیقاتی 
مراکز و مؤسّسات 
فروشگاه‌های اینترنتی کتاب 
بازرگاني، بانک و بيمه 
موتورهای جستجوگر 
نشریّات و مجلّات 
وبلاگ‌ها 
شبکه‌های اشتراک لینک 
 
   سایر پیوندها










 
 
 
 
 
 
کليّه حقوق مادّي و معنوي اين پايگاه متعلّق به مؤسّسه علمي، پژوهشي، فرهنگي پرتو ثقلين بوده و در جهت ترويج معارف اسلامي هيچ گونه محدوديّتي
نسبت به برداشت مطالب با ذکر منبع وجود ندارد. با معرّفي اين پايگاه به ديگران در اجر معنوي آن سهيم شويد.
® Copyright © 1397 Qommpth.ir All Rights Reserved